Checklist invoeren zelfsturende teams

Zelfsturende teams hebben duidelijke voordelen. De betrokkenheid van werknemers wordt verhoogd, het ziekteverzuim daalt en er is minder verwarring door de eliminatie van communicatieniveaus. Maar het werkt alleen als de organisatie er klaar voor is.

Checklist invoeren zelfsturende teams

Organisaties die voor het eerst in aanraking komen met zelfsturende teams en bovenal de (vooral financiële) voordelen hiervan ervaren, raken meestal erg enthousiast over deze organisatievorm.

HR start de discussie

Meestal wordt vanuit de afdeling human resources een discussie gestart over de vraag of er voor overgang naar een zelfsturende organisatie moet worden gekozen of niet. Deze discussies dreigen nogal eens langdurig en controversieel te worden temeer daar meerdere en tegengestelde belangen de kop opsteken.

Is de organisatie er klaar voor?

Gretig om de financiële resultaten van zelfsturende teams te bewerkstelligen, kan het ook gebeuren dat bedrijven aan de slag gaan zonder zich af te vragen of de organisatie, dan wel het huidige management er wel klaar voor is.

Langdurige discussies voorkomen

Om langdurige discussies te voorkomen en om te verhinderen dat organisaties zich onvoorbereid in het grote avontuur storten, is het goed eerst de organisatie zelf en de huidige managementstructuur en gedrag te toetsen.

Download de checklist

De uitkomsten van de hierna volgende checklist vormt een basis voor besluitvorming en helpt lange en veelal zinloze discussies te voorkomen.


Klik hier om de checklist te downloaden

Lees meer over

De redactie van PW. zorgt ervoor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van HR en personeelsmanagement.

Doorschieten in de waanzin van datagedreven HR

Doorschieten in de waanzin van datagedreven HR

Veel HR-professionals lijken een aversie te hebben tegen cijfers en ontzeggen zichzelf elke affiniteit met getallen. Dat is een gemiste kans, vindt Hans van der Spek.

Strategische personeelsplanning voor duurzaam bedrijf

Strategische personeelsplanning voor duurzaam bedrijf

Een duurzaamheidsprofessional aanstellen, is een goede stap voor bedrijven die overstappen van een lineaire naar een circulaire, duurzame bedrijfsvoering.

Daniël Alfrink (Vermetten): 'Zie ongemakkelijke situaties als betaalde leermomenten'

Daniël Alfrink (Vermetten): 'Zie ongemakkelijke situaties als...

In de Spotlight-rubriek geven collega's antwoord op 9 vragen over het HR-vak; van trends die zij belangrijk vinden tot waar ze 's nachts van wakker liggen. Dit keer: Daniël Alfrink, HR-directeur bij Vermetten accountans en adviseurs.

Zo implementeer je succesvol jouw vitaliteitsbeleid

Zo implementeer je succesvol jouw vitaliteitsbeleid

Vitaliteit draait om de juiste mix van voeding, beweging, veerkracht en voldoening. Het vitaliteitsbeleid staat dan ook hoog op de HR-agenda. Maar hoe implementeer je zo'n beleid succesvol in jouw organisatie?

Het succes van talentontwikkeling: lessen van leidinggevenden

Het succes van talentontwikkeling: lessen van leidinggevenden

Doordring leidinggevenden ervan dat ze hun medewerkers meer aanspreken op hun talenten en minder op zaken waar ze niet zo goed in zijn. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar is het nog niet. Zo ontdekte onderzoeker Mirjam Baars.

29-04-2024 Lisse
Ghislaine Aarts van Arriva.
Foto: Guido Benschop

Directeur HR Arriva: "Ik lig weleens wakker van het aantal...

Dreigen met werkonderbreking, agressie tegen medewerkers en een groot CO2-doel. Arriva staat de komende jaren voor uitdagingen. Ghislaine Aarts, directeur HR van Arriva vertelt erover.

Digitale dilemma's van HR: een balans tussen technologische vooruitgang en duurzaamheid

Digitale dilemma's van HR: een balans tussen technologische...

In de afgelopen jaren heeft binnen HR een verschuiving plaatsgevonden naar digitale dienstverlening en datagestuurd werken. Maar staan we wel genoeg stil bij de aanzienlijke milieu-impact van deze ontwikkelingen, vraagt Anne Doeser zich af.

Bekijk hier PW. magazine #2 (april 2024)

Bekijk hier PW. magazine #2 (april 2024)

Lees in dit magazine over het omgaan en voorkomen van loonbeslag, de rol van HR bij rouw op de werkvloer en de taak van HR bij polarisatie.