5 interventies die medewerkers weerbaarder maken in crisistijd

De coronacrisis heeft waarschijnlijk een grote impact op de psychische gezondheid van mensen, zo stelde het SCP begin juli vast. Werkverlies en baanonzekerheid spelen daarbij een belangrijke factor. Alle reden voor werkgevers om juist nu aandacht te besteden aan de mentale weerbaarheid van medewerkers.

5 interventies die medewerkers weerbaarder maken in crisistijd

Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) bracht 7 juli de publicatie Verwachte gevolgen van corona voor de psychische gezondheid naar buiten. Daarin stelt het SCP dat de coronapandemie waarschijnlijk een grote impact heeft op de psychische gezondheid van mensen, onder meer door werkverlies en baanonzekerheid. Volgens het bureau hebben vooral laagopgeleiden, jongeren, migranten, mensen met een arbeidsbeperking en werknemers (inclusief zzp’ers) uit krimpsectoren hiermee te maken en zijn zij sinds de coronacrisis extra kwetsbaar.

Werkgevers kunnen medewerkers helpen om hun mentale weerbaarheid in crisistijd te vergroten. Er zijn tal van interventies beschikbaar, die we hieronder in vijf thema’s behandelen.

Ook vragen over corona in relatie tot het werk of baanzekerheid spelen op”

1 Psychische hulp

Veel mensen vragen zich af wat het risico van corona is voor zichzelf en voor hun familie. Ook vragen over corona in relatie tot het werk of baanzekerheid spelen op. Psychische hulp kan helpen als dergelijke vragen tot klachten leiden. Dit kan prima op afstand. Een psycholoog brengt dan met een online intake de klachten van de medewerker in kaart en adviseert welke behandeling daarbij past.

2 Emoties verwerken

De coronacrisis brengt veel emoties teweeg. Misschien zijn medewerkers wel ziek geworden of hebben ze in de naaste omgeving zelfs mensen verloren. Met een vertrouwenspersoon kun je medewerkers bijstaan in het verwerken van hun emoties. Een vertrouwenspersoon zorgt voor de opvang, begeleiding en nazorg van medewerkers die door een ingrijpende gebeurtenis moeite hebben met het verwerken van hun emoties.

Lees ook: Zo herken je het risico op burn-out bij medewerkers

Bedrijfsmaatschappelijk werk kan eveneens hulp bieden bij het verwerken van emoties. Tijdens de intake stelt de bedrijfsmaatschappelijk werker samen met de werknemer de hulpvraag vast. Soms is alleen een intake met advies voldoende, maar vaak is een vervolgtraject nuttig.

3 Ontspanning en werk-privébalans

Er zijn verschillende interventies waarmee werknemers voor voldoende rust en ontspanning na werktijd kunnen zorgen. Denk aan een online training over het vinden van meer balans in je leven. In zo’n training krijgen deelnemers uitleg over (dis)balans, stress en welzijn en stellen ze doelen waaraan ze concreet gaan werken. Onderwerpen als ontspanning, time-management, grenzen stellen en gezond leven komen aan bod.

Ook zijn er trainingen die zich specifiek op ontspanning richten. Behalve een stukje theorie over spanning en het nut van ontspanning kunnen deelnemers ook verschillende oefeningen doen omtrent omgaan met spannende situaties, ontspannen op het werk, progressieve relaxatie (spierontspanning), bewegen en mindfulness.

4 Slaapproblemen aanpakken

Sommige mensen hebben slaapproblemen als gevolg van de coronacrisis. Een slechte nachtrust kan leiden tot gezondheidsproblemen en een grotere kans op ongelukken. Een training met persoonlijke coaching om beter te slapen kan uitkomst bieden. Deelnemers houden bijvoorbeeld de eerste week een slaapdagboek bij en krijgen daarna tips en persoonlijk advies. Vervolgens gaat de medewerker hiermee aan de slag en geeft de coach hierop feedback.

Lees ook: Slapen op het werk: ziekenhuizen geven het voorbeeld

Er zijn ook trainingen voor mensen die op onregelmatige tijden werken en daardoor last hebben van slaapproblemen. Behalve een theoretisch gedeelte over slapen in combinatie met onregelmatige werktijden, kunnen deelnemers ook een praktisch deel volgen dat ingaat op piekeren, het aanbrengen van structuur, ontspanning en beweging.

5 Stress verminderen

De coronacrisis kan op verschillende manieren tot een verhoogd stressniveau van medewerkers leiden. Bijvoorbeeld omdat mensen thuis werken maar geen geschikte werkplek hebben of thuis geen goede scheiding kunnen aanbrengen tussen werk en gezin. Ook zijn er medewerkers die juist verhoogde werkdruk ervaren omdat ze niet thuis kunnen werken.

Om werknemers hierin te ondersteunen, kunnen werkgevers over tal van interventies beschikken. Denk aan een online mindfulnessprogramma, waarin medewerkers korte en langere oefeningen doen en praktische tips voor op het werk krijgen. Andere interventies zijn het online begeleiden van een medewerker door een psycholoog of een coach om stressklachten te verminderen.

Als het gaat om werkstress van medewerkers, is een workshop voor managers vaak een geschikte interventie. Zo’n workshop besteedt onder meer aandacht aan het herkennen van signalen, oprechte aandacht en goede communicatie met medewerkers.

CZ VerzekeringenTot stand gekomen in samenwerking met CZ.
Bekijk het uitgebreide dossier over gezondheidsmanagement.
Zo voer je een verzuimgesprek

Zo voer je een verzuimgesprek

Verzuim is duur. Wanneer een werknemer dus een onverwachts hoog ziekteverzuim heeft, of zich opvallend vaak op bepaalde dagen in de week ziek meldt, is het tijd voor een goed gesprek.

Leidinggevende cruciaal in succes hybride werken

Leidinggevende cruciaal in succes hybride werken

Tijdens de coronapandemie gold een landelijk advies tot thuiswerken. Het lijkt misschien lang geleden, maar dit advies werd pas vijf kwartalen geleden ingetrokken, op 15 maart 2022 om precies te zijn. Hybride werken is het nieuwe normaal. De sleutel...

Zo geef je hybride werken vorm

Zo geef je hybride werken vorm

Welke effecten heeft het gedwongen thuiswerken gehad op onze manier werken? Wat zijn onze voorkeuren? Is hybride werken het nieuwe normaal? En hoe geven we dat vorm?

Zo focus je echt op de werknemer

Zo focus je echt op de werknemer

In het komende jaar zal in veel sectoren de personeelskrapte en het verloop van personeel toenemen. Het wordt steeds moeilijker om te voorzien in de capaciteitsbehoefte. Tijd dus om verloop te voorkomen. Maar hoe pak je dat aan?

Alcoholverslaving op de werkvloer

Alcoholverslaving op de werkvloer

Verslaving op de werkvloer komt veel vaker voor dan je denkt, weet jarenlang bedrijfsarts Gertjan Beens. Hoe moet HR omgaan met een alcoholverslaafde medewerker?

5 manieren om medewerkers met financiële stress te helpen

5 manieren om medewerkers met financiële stress te helpen

Hoge energieprijzen en inflatie leiden tot meer geldzorgen onder medewerkers, en veel werkgevers willen iets doen om te helpen. Werkgeversvereniging AWVN onderzocht welke praktische maatregelen populair zijn.

Japke-d. Bouma: 'Moeten we al die kantoren niet gewoon ombouwen tot woonruimte?'

Japke-d. Bouma: 'Moeten we al die kantoren niet gewoon ombouwen tot...

Mijmeren over het kantoorleven - dat is iets dat je aan NRC-columnist Japke-d. kunt overlaten. Ze sprak onlangs op het Jaarcongres SalarisNet, over het nut van kantoren in het post-coronatijdperk.

Partner of choice 2022: met deze bedrijven doet HR het liefst zaken

Partner of choice 2022: met deze bedrijven doet HR het liefst zaken

Wat zijn de favoriete bedrijven voor HR om zaken mee te doen? PW. onderzocht het en presenteert in het digimagazine Partner of Choice de winnaars en challengers in verschillende categorieën.