nieuws

Meer ontslagzaken door social media

Arbeidsrecht

Meer ontslagzaken door social media

Pesten en arbeidsconflicten zijn vervelend genoeg wanneer ze op de werkvloer plaatsvinden. Maar dankzij de populariteit van social media wordt de vuile was steeds vaker buiten gehangen. Richard Jansen, jurist bij USG Juristen ziet het aantal ontslagen vanwege social media toenemen en zegt dat elke werkgever beleid moet maken op social media.

'Ontslagzaken vanwege uitingen op social mediasites komen zeker voor, maar de houdbaarheid van een dergelijk ontslag is een tweede. Ik ken geen gevallen waarin de kantonrechter zich erover heeft gebogen. Maar heel veel zaken worden geregeld met wederzijds goedvinden, omdat beide partijen beseffen dat de arbeidsverhoudingen onhoudbaar zijn geworden.'

Arbeidsconflicten
Bekend zijn natuurlijk de gevallen waarbij een werknemer zich ziek meldt, en ondertussen via zijn Facebookpagina laat weten welke geweldige feesten hij bezoekt. Maar Jansen ziet ook dat al sluimerende arbeidsconflicten online tot uitbarsting komen. Boze werknemers die voorheen hun grieven uitten op een verjaardagsfeest, sturen ze nu via Twitter de wereld in. En denken daarbij niet na over wie hen allemaal volgt. Volgens Jansen onderschatten veel werknemers het bereik en de impact van uitspraken via social media. Hij adviseert werkgevers duidelijke reglementen op te stellen, zodat werknemers weten wat de consequenties kunnen zijn.

Goed werknemerschap
Volgens Jansen hoeven werkgevers niet bang te zijn dat dergelijke reglementen indruisen tegen de vrijheid van meningsuiting van werknemers. 'Het hangt ervan af waar je als werkgever de grens stelt. Werknemers hebben vrijheid van meningsuiting, maar je wordt ook geacht je als een goed werknemer te gedragen. In het verleden hebben werknemers zich ook niet gehoord gevoeld door hun werkgever, en werd er geroddeld. Dat is ook niet erg, roddelen hoort erbij, en het creëert ook binding. Maar er is een grens. Dat geldt ook voor ruzie op de werkvloer. Daarbij kun je ook niet alles zeggen.'

Pesten
Een ander punt waar werkgevers aan moeten denken is dat social media de kwaadwillende werknemers een nieuw scala aan mogelijkheden bieden om hun collega's te pesten. 'Veel organisaties hebben wel gedragscodes, maar ik denk niet dat hierin voldoende aandacht wordt besteed aan de impact van social media', stelt Jansen. Bedrijven moeten deze ontwikkelingen op alle gebieden meenemen: interne en externe communicatie, gedragscodes, verzuimbeleid. En, zo zegt Jansen, als je er beleid op maakt, zorg er dan ook voor dat de handhaving consequent wordt toegepast.

Reageer op dit artikel