nieuws

Campagne over WWZ van start

Arbeidsrecht

Het ministerie van Sociale Zaken is een campagne gestart om flexwerkers te wijzen op hun rechten.

Campagne over WWZ van start

De campagne over de gevolgen van de Wet werk en zekerheid (WWZ) richt zich vooral op jongeren via radiospots op 3FM, Sky Radio en online advertenties. Het verbeteren van de rechten van deze groep is een speerpunt van minister Lodewijk Asscher, zo meldt het ministerie van Sociale Zaken

De rechtspositie van flexwerkers wordt volgend jaar verbeterd door de Wet werk en zekerheid (WWZ) die dan van kracht wordt. Mensen met een tijdelijk contract krijgen vanaf 1 juli 2015 recht op een ontslagvergoeding als ze minstens twee jaar in dienst zijn geweest en de arbeidsovereenkomst is geëindigd op initiatief van de werkgever. Ook krijgen ze al na twee jaar recht op een vast contract in plaats van na drie jaar.

Sie over gevolgen WWZ

Het ministerie heeft ook een website geopend met informatie over de nieuwe regels die gaan gelden voor flexwerkers. Op www.mijnwerkeenzekerheid.nl  wordt bijvoorbeeld uitgelegd hoe vaak een tijdelijk contract verlengd mag worden en hoe het zit met oproepcontracten. Het aantal flexibele contracten is in de afgelopen jaren vooral bij jongeren tussen de 15 en 25 jaar fors toegenomen van 35 procent in 2002 naar 58 procent in 2013. (ANP)

Ondernemers kennen WWZ ook niet

Niet alleen de werknemers zijn slecht op de hoogte van de gevolgen van de WWZ. Ook ondernemers tasten vaak in het duister. Voor het merendeel van de Nederlandse MKB-bedrijven blijft de WWZ een in mysterie gehulde verandering in het arbeidsrecht, zo bleek uit onderzoek deze zomer. Maar liefst drie vierde van de Nederlandse MKB-bedrijven is niet of slechts deels op de hoogte welke veranderingen de wet met zich meebrengt. Bijvoorbeeld als het gaat om ontslagrecht en het aantal tijdelijke arbeidscontracten dat een bedrijf mag uitgeven.

 Meer weten over de WWZ? Kijk dan op PW De Gids Vakbase.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels