nieuws

Wanneer heeft iemand die ontslag neemt recht op WW?

Arbeidsrecht

Wie zelf ontslag neemt is niet altijd verwijtbaar werkloos. Wanneer is een situatie zo acuut dat iemand zonder schade ontslag mag nemen?

Wanneer heeft iemand die ontslag neemt recht op WW?

Een vrouw is voor twintig uur per week aan het werk via een uitzendbureau bij een klantenservice van een callcenter. Ze kampt met rugklachten en RSI-problemen. De werkneemster dient daarom een verzoek in bij het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) voor een vergoeding van een eigen aangepaste bureaustoel. Ze is namelijk werkzaam op een flexplek (waar ook andere mensen werkzaam zijn) en moet steeds bij aanvang van haar werkzaamheden haar bureaustoel instellen, wat niet lukt. Het UWV wijst het verzoek af, omdat ze volgens de arbeidsdeskundige niet aangewezen is op een speciale bureaustoel. De werkneemster krijgt een half jaar na haar indiensttreding van haar supervisor wel een instructie voor de werkplek. Dit per e-mail gezonden document geeft instructies en aanwijzingen over het verstellen van het beeldscherm, de bureaustoel en de werktafel. Toch lukt het haar niet om de juiste instelling voor haar bureaustoel te bewerkstelligen en ook een aangeboden vaste stoel blijkt geen oplossing. De werkneemster zou dan steeds met de stoel moeten gaan slepen wat ook niet bevordelijk zou zijn voor haar rug. Daarop vraagt zij haar inlener en het uitzendbureau of ze haar stoel en bureau ergonomisch kunnen maken. Na terugkeer van haar vakantie is echter aan haar verzoek geen gehoor gegeven. Ze neemt daarop ontslag en vraagt een WW-uitkering aan.

Heeft elke ontslagen medewerker recht op een uitkering? Kijk op de PW De Gids Vakbase

Het UWV weigert een WW-uitkering te verstrekken. Ze is volgens het uitvoeringsinstituut verwijtbaar werkloos geworden. Ook het daaropvolgende bezwaar van de werkneemster slaagt niet. Naar mening van de werkneemster is er echter onvoldoende onderzoek gedaan naar de acute noodzaak om ontslag te nemen. Er was volgens haar te weinig perspectief op een oplossing, maar dit wordt de rechter in de wind geslagen. Na hoger beroep belandt de zaak uiteindelijk bij de Centrale Raad van Beroep (CRvB).

De werkneemster hoefde volgens de CRvB geen acuut ontslag te nemen omdat kort gezegd deskundigen van mening waren dat de flexibele werkplekken in het callcenter niet tot schade aan haar gezondheid zijn geweest. Bovendien vond de CRvB dat de problemen binnen redelijke termijn zouden kunnen worden opgelost, maar heeft de werkneemster dit niet afgewacht. Er was zelfs volgens deskundigen een passende werkplek voorhanden. Tevens is de rechter van mening dat de werkneemster meer actie had kunnen ondernemen om de instructies en aanwijzingen beter te begrijpen. Ze had de zaken niet mogen afwachten. De CRvB komt dan ook tot oordeel dat de werkneemster verwijtbaar werkloos is geworden.

Bron: Centrale Raad van Beroep, 14 mei 2014
ECLI:NL:CRVB:2014:1669

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels