nieuws

3 typen medewerkers die u onmiddellijk moet ontslaan

Arbeidsrecht

Elke organisatie heeft z’n ‘lastige types’: ze kosten meer tijd dan dat ze opleveren. Voor deze drie types moet u in ieder geval oppassen.

Als werkgever heeft u personeel in dienst omdat u simpelweg niet de tijd heeft om alles alleen te doen. Maar wat als een personeelslid zijn werkomgeving aantast met zijn lastige gedrag en u meer tijd kost dan oplevert? Volgens Amerikaans ondernemer en blogger Jayson DeMers moet u in ieder geval oppassen voor deze drie typen medewerkers:

1. De drama queen

Dit type medewerker waant zich dagelijks in zijn eigen realityshow. Hij of zij houdt ervan om de boel flink op te schudden, en laaft zich vervolgens aan het schouwspel. Waarschijnlijk bent u hier vaak brandjes aan het blussen tussen medewerkers, en blijkt de drama queen hier regelmatig het middelpunt in te zijn. Dit type medewerker zal continu de aandacht opvragen.

Helaas blijft het daar meestal niet bij. Ze zijn vaak negatief in toon en dat kan besmettelijk zijn voor de werkomgeving, helemaal als deze medewerkers zijn aandacht richt op het management.

Het blijft lastig om dit type medewerker te reguleren, omdat hun invloed zich meestal richt op het sociale verkeer. Sommige bedrijven hebben een antiroddelbeleid, maar die zijn vaak niet rechtsgeldig. Bovendien kunnen medewerkers zich hierbij gecontroleerd voelen in hun sociale contact met collega’s. Zorg in plaats daarvan dat u het gedrag van de medewerker dat tot incidenten heeft geleid opneemt in het dossier, en bespreek ze met de medewerker.

2. Het slachtoffer

In people management is een van de lastigste types om mee om te gaan. Deze medewerker weigert verantwoordelijkheid te nemen voor zijn acties en geeft liever anderen of de situatie de schuld. Hij of zij heeft altijd een excuus, en hun voortdurende geklaag kan collega’s aansteken.

Nog lastiger is het type dat altijd last heeft van pijntjes. Werkgevers hebben er vaak veel voor over om hun personeel zo gezond mogelijk te zien en deze medewerker kan daar nog wel eens misbruik van maken. Het draagt voortdurend medische redenen aan, die vaak niet aantoonbaar kunnen worden gemaakt of simpelweg ongegrond blijken. Dat kan zorgen voor veel kortdurend ziekteverzuim. Dat laat u als werkgever in het ongewisse of de medewerker of de medewerker echt ziek is of gewoon misbruik maakt van het systeem.

Het probleem op de werkvloer is hoe dit type de bedrijfsvoering beïnvloed. De chronische afwezigheid van de medewerker zal niet onopgemerkt blijven bij collega’s, die uiteindelijk een weerzin kunnen krijgen om alwéér zijn werk over te nemen.

Zorg voor een strak absentiebeleid om dit soort zaken te voorkomen. Maak duidelijk dat na een vast aantal dagen er een arts zal worden geraadpleegd. En als de afwezigheid de hele afdeling raakt, maak dan duidelijk dat van iedereen wordt verwacht dat hij of zij bijspringt. Voor ‘het slachtoffer’ zelf geldt: houd een dossier bij en maak duidelijk dat als de afwezigheid aanblijft, hij of zij niet meer mee kan draaien in bepaalde projecten of, in het ergste geval, ontslag kan volgen.

3. De rebel

Deze onaangepaste medewerker is vastbesloten om de regels te breken. Welke dat ook zijn. Heeft u een zakelijke dresscode op de vloer? Dan verschijnt hij in spijkerbroek en gympjes. Hanteert u procedures voor bepaalde taken? Dan doet deze medewerker het op zijn eigen manier. Hij ziet ‘regels’ als ‘controle’ en zal altijd zijn kont tegen de krib gooien.

In plaats van een machtstrijd aan te gaan: kijk of er manieren zijn om mét deze medewerker te werken, niet tegen. Vaak zijn dit onafhankelijke denkers die het verschil willen maken. Doe daar uw voordeel mee.

Hoe dan ook, sommige rebellen gaan een stap verder en zijn betweters, weigeren te luisteren en in het ergste gevallen: wijzen zichzelf aan als leider in de organisatie en gaan collega’s lopen rondbevelen. Als collega’s zien dat deze medewerker het niet zo nauw neemt met de regeltjes, kunnen zij zich ook af gaan vragen waarom zij zich er elke keer trouw aanhouden. Zorg er dus voor dat de bedrijfsregels voor iedereen, van hoog tot laag gelden en controleer ook of ze worden nageleefd. Of dat nu gaat om de dresscode, werktijden, deadlines. Houdt de rebel zich er niet aan, dan kunt u zich afvragen of u deze werknemer wilt behouden.

TIP: Hoe zit het met dossieropbouw bij provocerend gedrag? Lees meer op PW De Gids Vakbase.

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels