nieuws

Steelt uw personeel? De top 3 zomervakantiefraude

Arbeidsrecht

De hoeveelheid zomervakantie-gerelateerde fraude van medewerkers nam de afgelopen jaren toe met 15 procent. Hoe belazeren medewerkers hun werkgever het meest? Een top 3.

Steelt uw personeel? De top 3 zomervakantiefraude

Werknemers hebben er in de zomerperiode steeds meer een handje van om in afwezigheid van leidinggevende en collega’s interne fraude te plegen. De afgelopen jaren nam het aantal ‘zomervakantie-gerelateerde fraudes’ met ruim 15 procent toe, zo stelt Hoffman Bedrijfsrecherche. Het recherchebureau stelde een top 3 op van meestvoorkomende bedrijfsfraude. Directeur Richard Franken legt uit u uit en geeft tips hoe werkgevers dit kunnen voorkomen.

 1. ICT-gerelateerde fraude

Hierbij gaat het om passwords en toegangscodes van de bedrijfssystemen die worden gedeeld bij de overdracht aan vakantiekrachten bij vakantie van medewerkers. Je kunt hier de parallel trekken met een medewerker die in vaste dienst komt. Franken: ‘Voordat hij de codes van het systeem ontvangt moet hij allerlei papieren ondertekenen en de code van het inbraaksysteem krijgt hij niet zomaar. Richting de tijdelijke medewerkers wordt die controle losgelaten: zij krijgen die codes vaak gewoon toegeschoven.’
Ook gaat het hier om de vaste medewerker die taken overneemt van vakantievierende collega. Denk aan de loonadministratie waar normaliter twee medewerkers op zitten. Als er daarvan een op vakantie gaat en er springt een derde medewerker bij, is er vaak weinig zicht op wat deze met de toegangscodes doet. Dit soort zaken maakt het voor werkgevers vaak onoverzichtelijk wie er toegang heeft tot welke systemen. Vaak worden deze codes ook na de vakantie niet herzien.
Tip voor werkgevers: Wees bewust van wat er allemaal met die toegangscodes kan gebeuren als ze in verkeerde handen vallen. En: zorg voor extra controle. Laat de beveiliging bijvoorbeeld wat vaker een uitdraai maken van het inbraaksysteem, kijk of er op vreemde tijden nog medewerkers binnen het bedrijf zijn geweest. Vraag aan de accountant wat vaker audits te doen en laat ICT kijken of er vreemde accounts zijn aangemaakt.

Lees ook: Wat kan HR doen bij vermoedens van fraude?
Lees ook: Wat voor profiel heeft de frauderende medewerker? Lees het in het artikel Fraudeur werkt zelden alleen

 2. Fraude met tijd

Dit soort fraude wordt vaak gepleegd bij een gebrek aan toezicht. Denk hierbij aan medewerkers die wat eerder naar huis gaan als de manager er niet is tot aan zich ziekmelden en vervolgens een dagje uit plannen. In het uiterste geval gaat het hier om ‘concurrerende werkzaamheden’, ofwel: werk in strijd met het concurrentiebeding. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer een medewerker in de baas z’n tijd een eigen zaakje aan het opzetten is, in het ergste geval met middelen en contacten van de organisatie.
Tip voor werkgevers: Omdat dit een kwestie is van toezicht houden en controleren, is het in bedwang houden van dit soort fraude vooral een taak van leidinggevenden. Maar, HR kan hierin een aansporende rol vervullen. ‘HR moet hier het geweten van de leidinggevenden zijn’, zegt Franken. Vraag bij leidinggevenden dus na wat de risico’s zijn binnen hun afdeling en hoe ze die willen gaan controleren. En: vraag regelmatig na wat de managers ontdekt hebben bij hun controles.

 3. Diefstal van geld en goederen

‘Hier gaat het niet per se om de bekertjes, koffie en thee meenemen voor op de camping. ‘Maar als de kat van huis is, dansen de muizen. Dan gebeuren er soms gekke dingen.’  Dan gaat het bijvoorbeeld om serieuze diefstal van bedrijfsgoederen of -voorraad. Ook dit is weer een gevolg van minder of tijdelijk toezicht door afwezigheid van managers en collega’s.
Tip voor werkgevers: Ook hier is het weer van belang om extra te controleren. Laat de beveiliging wat vaker en: op ongebruikelijk plaatsen een rondje lopen. Leidinggevenden kunnen naast hun eigen afdeling ook eens de afdeling van hun vakantievierende collega over lopen. ‘Door je onvoorspelbaar op te stellen als werkgever, laat je je aanwezigheid zien. Werknemers die iets van plan zijn merken zoiets op, die voelen zich gecontroleerd.’
Voor HR is het hier weer de taak om de organisatie bewust te maken. Hier komt ook een stukje vakmanschap bij kijken: HRM’ers kunnen immers goed vertellen hoe mensen werken en denken en welke risico’s dat met zich meebrengt.

TIP: Wanneer mag een frauderende medewerker op staande voet worden ontslagen? Lees meer op PW De Gids Vakbase

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels