nieuws

HR te passief bij dossieropbouw

Arbeidsrecht

Uit de eerste WWZ-rechtszaken blijkt dat HR bij dossieropbouw veel te vaak de kat uit de boom kijkt. HR in de ondersteunende rol pakt funest uit.

HR te passief bij dossieropbouw

De eerste WWZ-rechtspraken druppelen binnen. Het zwakke punt van HR ligt vooral in de dossieropbouw, waarschuwt Pascal Willems, advocaat bij WVO Advocaten en docent WWZ: Rechtspraak en Praktijklessen’. Werk aan de winkel voor de HR-manager, die echt het voortouw moet nemen, zo adviseert Willems. “Het gaat vooral mis als HR een ondersteunende rol heeft.” Vijf vragen over de eerste WWZ-rechtszaken.

Wat is de strekking van de WWZ-uitspraken tot nu toe?

“De rechters zijn strenger geworden. In het verleden werd bijvoorbeeld bij een verstoorde arbeidsverhouding de arbeidsovereenkomst meestal wel ontbonden. De hoogte van de ontslagvergoeding was eigenlijk de smeerolie; had de werkgever onvoldoende gedaan, dan was de ontslagvergoeding hoger. Die compensatie is er nu met de komst van de transitievergoeding niet meer. De rechters zijn heel voorzichtig en terughoudend met het toekennen van additionele vergoedingen. Ik heb zelf nog maar één of twee keer meegemaakt dat een rechter een billijke vergoeding voor verwijtbaar handelen toekende.”

Waar letten de rechters vooral op? Wat zijn de aandachtspunten?

“Een werkgever moet voor ontbinding van een arbeidsovereenkomst nu meer doen. Zo moet hij bij
disfunctioneren, vaak ook de basis van de verstoorde arbeidsverhouding, aantonen voldoende hulp geboden te hebben. De dossieropbouw is uiterst belangrijk
geworden. Ik heb een rechter letterlijk horen zeggen: ‘Vóór 1 juli had ik ontbonden, maar nu niet meer’.”

Zie ook: ‘Dossieropbouw struikelblok voor HR

En hoe pakt HR volgens u de WWZ op?

“Ik vind dat HR in het algemeen goed op de hoogte is van de WWZ. Ze snappen dat het lastiger is en dat ze meer moeten doen dan vroeger. De aanzegtermijn levert eigenlijk weinig problemen op. Dat heeft HR al aardig onder de knie. Het punt is alleen dat de HR-manager een generalist is en van heel veel dingen een beetje weet: arbeidsrecht, sociaal verzekeringsrecht, pensioenen, vitaliteit, duurzame inzetbaarheid, noem maar op. De regelgeving verandert heel snel, minister Asscher is actief. Als advocaat is het al lastig om bij te houden, laat staan voor een generalist.”

Dus HR moet gewoon vaker aankloppen bij de advocaat. Bedoelt u dat?

“Nee, zo bedoel ik het niet. HR moet zorgen dat er voldoende budget is om hulp en advies in te kopen. Het is raadzaam een slimme samenwerking met een partner aan te gaan. En ja, advocaten hebben het imago dat de teller gaat lopen als je de telefoon pakt. Maar zo werkt het niet bij vaste klanten. En bedenk: een telefoontje van vijf minuten kan duizenden euro’s besparen. Zorg dat je goed beslagen ten ijs komt.”

Samen met Stëffan de Jong praat u HR bij over de WWZ-uitspraken. Al een tip?

“Uit de eerste WWZ-rechtspraak blijkt dat het vooral misgaat op het punt van de dossieropbouw. Vaak is er wel veel gedaan, maar is het gewoon niet vastgelegd. En dat is zuur. Ik zie dat hier vooral sprake van is als HR een ondersteunende taak heeft. Leidinggevenden vinden het lastig om alles bij te houden, zeker als de irritatie al toeneemt. Vaak hebben ze het helemaal gehad met de werknemer. Dan moet je als HR dus niet raar opkijken als het niet deugt. HR moet veel actiever betrokken zijn bij de dossiervorming en leidinggevenden coachen. Dat is echt een aandachtspunt.”

Tip! Meld u nu aan voor de HR-wetgeving Actualiteitendag op 11 oktober.   

Meer informatie

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels