nieuws

117 medewerkers OM in de fout

Arbeidsrecht

Het Openbaar Ministerie kende de afgelopen jaren 117 gevallen waarin medewerkers de fout in gingen. De instantie doet een boekje open.

117 medewerkers OM in de fout

Bij het Openbaar Ministerie (OM) zijn de afgelopen vier jaar 117 medewerkers in de fout gegaan. Ze werden ontslagen of berispt. De meeste medewerkers konden werk en privé moeilijk scheiden. De meest gemaakte fout onder medewerkers was het ongeoorloofd opvragen van informatie over strafzaken of over familieleden in het computersysteem. Een woordvoerder van het OM heeft een bericht hierover in het AD bevestigd.

Maar er zijn ook uitschieters. Zo werd een advocaat-generaal veroordeeld voor belastingfraude en verscheen een aanklager dronken aan op een zitting. Daarnaast zijn er een aantal zaken over het slordig omgaan met gevoelige informatie, zoals het kwijtraken van een harde schijf en het uitprinten van een mediagevoelige zaak. Ook het lekken van interne documenten via social media was aan de orde.

TIP: Lees hoe u social mediaregels voor medewerkers opstelt in het boek HR & Social Media.

Sinds 2012 houdt het Bureau Integriteit Openbaar Ministerie alle misstanden bij. Niet alleen vaste medewerkers gingen de fout ook in. Ook stagiairs en tijdelijke medewerkers maakten een misstap. In die periode werden tien medewerkers ontslagen, vier vertrokken uit zichzelf.

Hoofdofficier van justitie Kitty Nooy, ook hoofd van het integriteitsbureau, zegt dat elke misstap van een medewerker van het OM er een te veel is. ‘Juist wij moeten het goede voorbeeld geven. Wij zijn een open en transparante organisatie.’ Wel benadrukt Nooy dat het een illusie is dat in een organisatie met ruim 5000 mensen iedereen zich gedraagt zoals dat zou moeten. (ANP)

Reageer op dit artikel