nieuws

Sky Mall

Geen categorie

Ik heb een ontzettende hekel aan vliegreizen: dat verplicht roerloos zitten in zo'n stoel, de medepassagiers die vaak A. zó dik zijn dat ze zich onwillekeurig deels over je heen draperen, B. Stinken, C. ongevraagd tegen je aan ouwehoeren, D. een krijsende baby bij zich hebben (kunnen ze niks aan doen, maar toch) en dan hebben we het nog niet eens gehad over het eten.  Echt lekker is dat nooit, een probleem dat de meeste Amerikaanse vliegmaatschappijen opgelost hebben door je dan maar gewoon helemaal níets te geven.

Dan wat betreft het vermaak: Onze eigen KLM heeft sinds enkele jaren een uitgebreide keuze aan recente speelfilms ter beschikking, waarvoor hulde. Op een transatlantische retourvlucht kun je, als het meezit, voor máánden achterstallig bioscoopbezoek inhalen. US Airways  daarentegen, laat je niet alleen culinair aan je lot over, maar ook op het gebied van amusement. Als je zelf geen boek bij je hebt, ben je overgeleverd aan het beruchte tijdschrift Sky Mall, dat zich, verlegen achter de kotszak verscholen, in de stoelvakken bevindt.

Sky Mall is een reclameblaadje, vol met artikelen waarvan de makers blijkbaar menen dat reizigers er belangstelling voor zullen hebben. Dat leidt tot curieuze resultaten. Wat moet zo'n vastgesnoerde passagier bijvoorbeeld met  een plastic vogelhuisje dat door middel van ultrasone geluidsgolven blaffende honden tot zwijgen brengt? Of een opvouwbaar fotostudiootje, ‘bij uitstek geschikt om voorwerpen voor een online-veiling te fotograferen'? Een ‘binnenhuis-honden-wc'? Een ‘upside down tomato garden'? Een handstofzuigertje met extra lange nek, speciaal voor het opzuigen van spinnen? Een van binnen kleurig verlichte plexiglazen vis die al zwemmend  uw zwembad een extra feestelijk aanzien geeft? Een DNA-test voor huisdieren? Een plastic bak om je opgerolde tuinslang in te bewaren, die er uitziet als een ‘Turkse ketel van geoxideerd brons'? Een oprolbare elektrische piano? Een schattig klein mini-brandmerk-ijzertje waarmee  je intitialen naar keuze in een gegrillde biefstuk kunt schroeien?

Wie zit er in godsnaam op zulke flauwekul te wachten? Nou vooruit, als het onder ons blijft zal ik het dan maar eerlijk toegeven: Ik. Ik ben dol op zinloze gadgets, hoe zinlozer hoe beter eigenlijk. Ik zit daar in mijn vliegende stoel en ik denk: Ja! Kom maar op met dat opblaasbare panda-pak! Die neushaartondeuse! Die kattenbak vermomd als gigantische plastic potplant! Het opvouwbare reis-broekenrek! Die zelfdenkende grasmaaier! Ik kan haast niet wachten. Maar waar blijft de stewardess met het rolkarretje waarin dit alles voor het grijpen ligt? Helaas. Die begerenswaardige spulletjes zíjn niet te koop, dat wil zeggen, niet in het vliegtuig. Wél kun je ze telefonisch of per internet bestellen. Maar laat het nu net zo ongelukkig treffen dat je in zo'n vliegtuig net zo min over je telefoon als over internet kunt beschikken? De eerste keer was mijn ontgoocheling haast ondraaglijk. Had ik dáárvoor zo hebberig alles zitten aankruisen? Maar nu weet ik beter. Die voorpret is het heerlijkst. Als ik die spullen eenmaal in mijn handen zou hebben, zouden ze waarschijnlijk alleen maar tegenvallen. Niets let me trouwens, om direkt bij thuiskomst naar laptop of telefoon te grijpen. Maar ik doe het niet: zodra ik uit dat rotvliegtuig ben, verliest Sky Mall zijn betovering. Intussen heeft dat blaadje toch de lange uren van mijn vlucht wat kleur gegeven. En dat is héél wat waard.

Mocht u nieuwsgierig zijn geworden: http://www.skymall.com/ . Maar u bent gewaarschuwd.

Sylvia Witteman

Reageer op dit artikel