nieuws

Het Nieuwe Ondernemen

Geen categorie

Het Nieuwe OndernemenNederland zit middenin het tijdperk van Het Nieuwe Werken. Een tijdperk met tijd- en plaatsonafhankelijke werkplekken. Een tijdperk dat het nodige vraagt van de organisatie, van facility management én van schoonmaakondernemend Nederland. Het Nieuwe Werken wordt gestimuleerd door de jongste generatie medewerkers – de twintigers van nu, de generatie Y. Maar ook door […]

Het Nieuwe OndernemenNederland zit middenin het tijdperk van Het Nieuwe Werken. Een tijdperk met tijd- en plaatsonafhankelijke werkplekken. Een tijdperk dat het nodige vraagt van de organisatie, van facility management én van schoonmaakondernemend Nederland.

Het Nieuwe Werken wordt gestimuleerd door de jongste generatie medewerkers – de twintigers van nu, de generatie Y. Maar ook door de drang naar maatschappelijk verantwoord ondernemen. Immers, de drie MVO-P's (planet, people en profit) worden prima gedekt in Het Nieuwe Werken. De behoefte om door het groeiende fileleed op enig moment thuis of onderweg te kunnen werken en minder reiskilometers te maken (dus minder milieuvervuiling), het boeien en binden van medewerkers (human capital) en het genereren van een aanzienlijke (werkplek)kostenreductie door bijvoorbeeld minder kantooroppervlakte en hogere werkplekbezetting. Drie P's dus.

Bij Het Nieuwe Werken gaat het niet enkel om de huisvesting; het draait ook om de samenwerking met leveranciers en partners. Het is maatwerk wat de klok slaat, want de dienstverlening moet nóg meer worden afgestemd op de organisatie, de werkprocessen en de bedrijfscultuur. En zo krijgen ook – of hebben reeds – de schoonmaakdienstverleners te maken met Het Nieuwe Werken. Dat vereist dus een andere manier van ondernemen, Het Nieuwe Ondernemen.

Maar Het Nieuwe Ondernemen krijgt in dit themanummer ook een andere betekenis, namelijk dat van fair trade. Dus eerlijk, duurzaam en professioneel ondernemen, en beter in plaats van goedkoper schoonmaken. De redactie van Service Management creëerde een publicitair platform voor een serie discussiebijeenkomsten, interviews en onderzoeken die samen het platform Tijd voor kwaliteit vormen en het komend jaar in dit vakblad worden gepubliceerd.

Eind maart, daags na het begin van de lente, vond de eerste discussiebijeenkomst plaats en ontstond er een verrassend initiatief: MKBeterschoon, een platform voor midden- en kleinbedrijven in de schoonmaaksector. Samen sterk is het motto; bijdragen aan een verbetering van het imago van de branche is de missie; een gezonde klant-/leveranciersrelatie is de uitdaging. Door het denken, handelen en ondernemen van productiegericht en prijsgestuurd om te buigen naar kwaliteitsgericht en marktconform.

De lente is bij uitstek de tijd voor het kiemen van een nieuw leven; de zomer is de tijd van bloei en rijping, van voller en duidelijker worden. Het is het jaargetijde om te laten zien wat je te bieden hebt en je kwaliteiten en activiteiten volop in het licht te zetten. Is MKBeterschoon bij het verschijnen van dit nummer officieel geboren? Als zelfstandig platform of als segment van werkgeversvereniging OSB? Deze zomer zet dit nieuwe leven een nieuwe stap. In welke richting?

Petra de Bruin, hoofdredacteur Service Management

Reageer op dit artikel