nieuws

Onderzoek: Zzp’ers in zorg zijn slecht bereikbaar

Geen categorie

Een landelijk onderzoek, gehouden onder 4967 zelfstandige zorgverleners, toont leemtes in de kwaliteit van de telefonische bereikbaarheid. Bovendien blijkt de administratieve werkdruk onnodig groot.

Onderzoeker Max von Kreyfelt heeft in samenwerking met VO-Consulting, BereikbaarMKB en ondersteund door Jobcall uit Amsterdam een bereikbaarheidsonderzoek gehouden onder zzp'ers in de zorg. Primair doel was het toetsen van de kwaliteit van de telefonische bereikbaarheid. Een slechte bereikbaarheid heeft volgens Von Kreyfelt invloed op: het contact met de cliënt, de werkdruk en daarmee ook op de kwaliteit en kosten van de zorg.

Opvallende resultaten
Een greep uit de sectoren die onderzocht werden zijn: psychologen, orthopedisten, psychiaters, natuurgenezers, haptonomen, pedagogen, logopedisten en verpleegkundigen. Dit zijn allemaal specialistische zorgverleners die binnen hun sector zelfstandig of in kleine groepen werken. 4967 maal werd een telefoonnummer getoetst en de reacties geregistreerd.
Opvallende verschillen werden zichtbaar. Terwijl psychologen voor 31 procent telefonisch beschikbaar zijn en 35 procent gebruik maakt van een antwoordapparaat, zijn de fysiotherapeuten in 61 procent van de gevallen beschikbaar terwijl 17 procent een antwoordapparaat gebruikt.

Reageer op dit artikel