nieuws

PwC: Private ondernemingen en familiebedrijven miskend

Geen categorie

Private ondernemingen en familiebedrijven in Nederland voelen zich miskend. Hun belang voor de Nederlandse economie wordt onderschat, en ten opzichte van (beursgenoteerde) multinationals kijken overheid en banken maar weinig naar ze om. Dat blijkt uit de jongste Private Companies Barometer van PricewaterhouseCoopers, een nieuw halfjaarlijks onderzoek onder bijna 600 Nederlandse directieleden en directeurgrootaandeelhouders van private- en familiebedrijven.

Private bedrijven zeggen minder te profiteren van overheidsmaatregelen en stuiten bij kredietaanvragen vaker op onbegrip van hun huisbank. ‘Hierdoor zijn ze erg op zichzelf aangewezen', zegt Radboud de Groot, partner bij de adviespraktijk van PwC en verantwoordelijk voor de dienstverlening aan snelle groeiers en (middel)grote private ondernemingen.

Onderschat
De directieleden en directeurgrootaandeelhouders (dga's) vinden in overgrote meerderheid (89%) dat het belang van private- en familiebedrijven wordt onderschat. Zo meent 82% dat ze ten opzichte van multinationals minder door de overheid worden gesteund en gestimuleerd in deze economische zware tijden. Volgens Radboud de Groot komt het gevoel mede voort uit de hoge specialisatiegraad die dit type bedrijf kenmerkt. ‘De onderling sterk afwijkende structuur, financiering en product/markt-combinatie is hun concurrentiekracht. Tegelijkertijd maakt dit het voor de overheid lastig om toegesneden steunmaatregelen te formuleren die de groep in de breedte aanspreken.'

Kredietaanvraag
Daarnaast vindt driekwart dat private bedrijven ten opzichte van multinationals minder gesteund worden door kredietverstrekkers, zoals banken. Bijna 90% van de onderzochte private companies heeft het afgelopen jaar een kredietaanvraag gedaan. Bij driekwart ging de kredietaanvraag moeizaam of moeilijker dan in voorgaande jaren en maar nagenoeg de helft (47%) heeft het gewenste kapitaal daadwerkelijk kunnen lenen. Maar liefst 50% van de directieleden en dga's geeft hun huisbank een onvoldoende. Dit heeft gevolgen voor hun loyaliteit naar huisbanken. Deze staat bij 40% onder druk. Een derde gaat zelfs op zoek naar een andere huisbank wanneer de economie weer herstelt. Vooral grotere private bedrijven wenden zich bij kredietaanvragen al vaker tot ander banken dan hun huisbank.

Wederzijds onbegrip
‘De relatie met banken staat onder druk', aldus De Groot. ‘Directieleden en dga's ervaren in de praktijk dat banken voorzichtiger zijn geworden. Bovendien zijn hun vertrouwde accountmanagers veelal overgeplaatst of vertrokken. De kredietbeoordeling vindt daardoor meer op afstand plaats. Dit is ten koste gegaan van het begrip voor de individuele onderneming en de relatie met trouwe zakelijke klanten. Hun ervaring is dat banken sec cijfers beoordelen en plannen toetsen tegen algemene ratio's en inzichten, waardoor ze vaak de clou van de ingediende nichegeoriënteerde plannen missen. Anderzijds zijn ondernemers onvoldoende gewend hun strategische plannen volledig en vanuit de logica van een bank te onderbouwen.'

Meer over het onderzoek leest u hier op de site van PricewaterhouseCoopers.

Reageer op dit artikel