nieuws

Sportclubs onvoldoende voorbereid op BTW-actie Belastingdienst

Geen categorie

Een toenemend aantal sportverenigingen blijkt in conflict te raken met de Belastingdienst over de afdracht van BTW. Sportclubs zijn het lijdend voorwerp van een (vooraf aangekondigde) actie van de fiscus, waarschuwt Accon AVM in Accountancynieuws.

De lokale ondernemer die de voetbalploeg van zijn kinderen voorziet van shirtjes met het bedrijfslogo vindt misschien dat hij sponsort, maar volgens de fiscus is er hier sprake van een zakelijke transactie waar BTW bij moet komen kijken. Er wordt immers ‘reclame' gemaakt. Dergelijke misverstanden kunnen sportclubs en ondernemers duur komen te staan, aldus Accon AVM. De fiscus is begonnen met een actie waarbij sportverenigingen onder de loep worden genomen, met name op het gebied van BTW-afdracht. Accon AVM constateert sindsdien een toename van het aantal ‘fiscale probleemgevallen' in de amateursportwereld.

Drempelbedragen
Voor zowel de levering van diensten (bijvoorbeeld het verkopen van clubmaterialen) als het verkopen van reclamemogelijkheden (zoals shirtsponsoring) kan BTW-afdracht nodig zijn. Dit is onder andere afhankelijk van het feit of sportclubs bepaalde drempelbedragen voor sponsorinkomsten overschrijden. ‘Wanneer er nu BTW en door wie moet worden afgedragen is niet altijd duidelijk voor verenigingen,' zegt René de Visser, directeur belastingadvies van Accon AVM. ‘Kleinere sportclubs kunnen vaak gebruikmaken van de BTW-vrijstelling op fondsenwerving, maar ook daarvoor dienen zij een goede administratie te voeren.' De Visser roept sportbestuurders op om hun boekhouding goed na te kijken op dit punt. Hoewel er slechts zelden sprake is van opzet bij clubs die over de schreef gaan, kan de fiscus boetes opleggen.

Reageer op dit artikel