nieuws

De Opvoedpoli groeit als kool

Geen categorie

De Opvoedpoli in Amsterdam groeit als kool. Na ruim twee jaar telt de particuliere zorginstelling, waar ouders, kinderen en jongeren terechtkunnen met vragen of problemen over opvoeden, vier vestigingen (waaronder een in Alkmaar) met 120 werknemers. Een vijfde is in aantocht, vertelt initiatiefnemer en directeur Linda Bijl.

Volgens Bijl is de manier waarop de Opvoedpoli te werk gaat vernieuwend in de jeugdzorg. 'Wij willen het kastje en de muur zijn. Dat wil zeggen dat we alle disciplines in huis hebben en intensief samenwerken met bijvoorbeeld het onderwijs. Wij willen niet steeds mensen doorverwijzen.'

Geen wachtlijst
De Opvoedpoli heeft geen wachtlijst en streeft ernaar binnen twee weken nadat een hulpverzoek binnenkomt actie te ondernemen. Daarnaast is de instelling 24 uur per dag, zeven dagen in de week bereikbaar voor haar cliënten. Aan 'doelgroepdenken' doen ze niet. 'Wij plakken geen etiketten op, maar bekijken iedereen apart', zegt Bijl.
De reguliere jeugdzorg reageerde in eerste instantie ietwat wantrouwend op de komst van de Opvoedpoli. 'Maar dat duurde niet lang', weet Bijl. 'Inmiddels zijn we geaccepteerd. De nood is nu eenmaal hoog en als er dan een alternatief komt waarop tevreden reacties volgen, gaat het al snel goed.'

Frustratie
De Opvoedpoli krijgt geregeld kinderen of jongeren doorverwezen door artsen of Bureau Jeugdzorg. Maar ook de gemeente koopt hulptrajecten in. Op die manier wil Bijl iedereen bereiken. 'Niet alleen de grachtengordel, die particuliere zorg kan betalen. We willen er zijn voor alle ouders.'
De van oorsprong orthopedagoog werkte voordat ze de Opvoedpoli begon 25 jaar in vooral managementfuncties in jeugdzorginstellingen. 'Ik raakte steeds meer gefrustreerd. Er werd veel geld in gestoken, maar de resultaten waren nihil. Ik vond dat het beter kon.' Volgens Bijl was en is het hard nodig anders om te gaan met de jeugdzorg. 'Voor je het weet ben je door allerlei wachtlijsten een half jaar verder voordat er hulp komt. Soms zijn wel twintig instellingen betrokken bij één gezin. Die samenwerking verloopt vaak moeizaam.'

Vaste coach
Bij de Opvoedpoli krijgt elk gezin een vaste coach. 'Soms zijn er meer hulpverleners bij betrokken, maar de coach regelt alles. Daardoor is het zowel voor het gezin als voor de hulpverleners overzichtelijk. We maken bovendien voor één gezin één plan in plaats van aparte plannetjes.'

Door hele land
De Opvoedpoli helpt momenteel bijna 1400 gezinnen, kinderen en jongeren. De problemen lopen erg uiteen. 'We krijgen kinderen die niet luisteren of agressie tonen, maar ook angstige of niet-weerbare kinderen. Verder zien we veel gezinnen met ernstige echtscheidingsperikelen.'
Bijl wil uiteindelijk opvoedpoli's door het hele land. Op die manier wil ze flexibel en snel blijven. 'Als een vestiging te groot wordt, zetten we een nieuwe op. Per Opvoedpoli werkt een team van dertig mensen.' De directeur ziet het ook als een voordeel dat de vestigingen verspreid zitten. 'De problematiek in Amsterdam-West is heel anders dan in Alkmaar.'

Reageer op dit artikel