nieuws

Column Fred Meijer

Geen categorie

De facilitaire organisatie als autofabriek

De facilitaire organisatie als autofabriek

FM is simpel! Althans dat was vroeger zo. Gewoon regelen dat er werd schoongemaakt, beveiligd, dat er tussen de middag een kopje soep en een broodje beschikbaar was, dat een verbouwing goed werd uitgevoerd en dat er verhuisd kon worden. Binnen sommige organisaties zal het best nog steeds zo gaan.
Echter, onder de druk van bezuinigingen, het toenemende opleidingsniveau van de mensen werkzaam in het vak en door de professionalisering van de service providers verandert er veel in FM-land.

Meer, sneller, goedkoper
Aan de andere kant zien we ook een kentering in de FM-hoek. Contracten beginnen vanuit de eerste pioniersfase te komen en te veranderen. De vraagkant heeft geleerd van de eerste outsourcingstrajecten. De vraag wordt diverser en complexer. Organisaties vragen meer, sneller en goedkoper. Uiteraard springt de markt daar vol op in, in de vorm van mooie tools zoals benchmarking, gewillige adviesbureaus die ons adviseren naar een regie-organisatie door te groeien enzovoort.

Is dit nu de weg die we als facilitaire organisaties moeten bewandelen of zouden we eens om ons heen moeten kijken naar andere branches met de vraag: hoe gaan zij om met hun gebruikers of klanten?

Autobranche
Ik kijk altijd vol bewondering naar de ontwikkelingen in de auto-industrie. In mijn verhalen over reorganisaties gebruik ik die branche altijd als voorbeeld. Zij zijn uitstekend in staat mij de indruk te geven dat als ik een auto koop het een uniek product betreft. Maar wie beter weet ziet dat achter de schermen alles zowat tot in de details is gestandaardiseerd. De headline van een artikel in NRC Handelsblad van 2 oktober is illustratief: ‘Een Saab is een Citroen is een Mini is een BMW'.
Het artikel beschrijft hoe de financiële crisis autofabrikanten steeds meer in elkaars armen drijft. Gezamenlijk inkopen en het verkopen van (dure) zelf ontwikkelde technologie drukken de kosten.

Twee kansen
Ik zie twee geweldige kansen voor de FM-organisaties als alternatief voor outsourcing.
Ten eerste: facilitaire organisaties van diverse bedrijven/instellingen zouden meer moeten samenwerken en gebruik moeten maken van elkaars kennis en kwaliteiten. De vergrijzing zal de arbeidsmarkt voor FM'ers alleen maar moeilijker maken, vooral om goede ervaren mensen te krijgen en te behouden.
Samenwerken of zelfs het vormen van een nieuwe samengesteld bedrijf  biedt mogelijkheden. Waarom niet je servicedesk delen, samen inkopen en wat te denken van het delen van projectcapaciteit? Wie had gedacht dat De Saab 9-5 en de Opel Insignia over dezelfde motor beschikken en hetzelfde onderstel delen, net als  de Skoda Octavia en de Audi A3 . Het vaak gebruikte excuus van cultuurverschillen, andere diensten enz. lijkt meer op een gebrek aan managementkwaliteit.

Een andere optie is een managementmodel of organisatie te zoeken waarbij achter de schermen een hoge mate van standaardisatie wordt nagestreefd terwijl aan de voorkant de klant het gevoel heeft dat hij alles kan kiezen. We zien dit al ontstaan bij de ontwikkeling van keuzemenu's van services (zoals ijzer, platinum, gold of 1,2,3 sterren). Ik denk dat FM op dat gebied nog veel kan leren van de auto-industrie.
Wellicht een mooie kans voor het onderwijs om deze twee disciplines eens samen te brengen. De discussie wil ik graag aangaan met het werkveld.

Fred Meijer is directeur Usermanagement bij TNT Post.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels