nieuws

Ze kwijlen, ze lopen overal tussendoor en ze zeggen geen woord. Toch kan een hond op de werkvloer effectiever zijn dan een consultant of conflictbemiddelaar, zo blijkt uit recent onderzoek van evolutionair psycholoog Stephen Colarelli. Mensen die in een team werken vertrouwen elkaar meer als er in hun gezelschap ook een hond rondloopt. Werknemers stellen […]

Ze kwijlen, ze lopen overal tussendoor en ze zeggen geen woord. Toch kan een hond op de werkvloer effectiever zijn dan een consultant of conflictbemiddelaar, zo blijkt uit recent onderzoek van evolutionair psycholoog Stephen Colarelli. Mensen die in een team werken vertrouwen elkaar meer als er in hun gezelschap ook een hond rondloopt. Werknemers stellen zich makkelijker kwetsbaar op en zijn opener.

Het artikel Poetsen in tijden van crisis van Nico Lemmens van ISS Facility Services, dat in september in Facto Magazine verscheen, leert ons dat vorig jaar 153 publicaties van Europese schoonmaakaanbestedingen waren. Het percentage openbare aanbestedingen steeg fors van 40% in 2008 naar 60% in 2009. Het totale volume betrof 6 miljoen m2 met een omzet van ongeveer € 60 miljoen tegen € 80 miljoen in 2008. Het gemiddelde contractvolume daalde in die twee jaren van € 470.000 naar € 400.000. De helft van de aanbestedingen werd gewonnen door een regionaal schoonmaakbedrijf; de gemiddelde omzet per contract was € 250.000. En tot slot in deze cijferreeks: in 2009 werd slechts een kwart van de Europese aanbestedingen zonder (zichtbare) intermediairs georganiseerd.

Wat hebben het hondenonderzoek en intermediairs – of facilitair adviseurs – met elkaar te maken? In Service Management deze maand veel, want twintig facilitair adviseurs deden mee aan ons onderzoek naar integriteit, ethiek en transparantie. Want er wordt veel gesproken over het reilen en zeilen van de ruim zeventig actieve facilitair adviesbureaus in Nederland. Ook door deze groep zelf. Veel respect voor de bedrijven die aan ons onderzoek meededen, want we legden ze op z'n zachtst gezegd pittige vragen voor. Dat ze in de beantwoording open waren, is zeer te waarderen, maar die openheid toont ook de verschillen tussen de bureaus.

Een van de deelnemers Verhoeven & Partners tipte: tijd voor PAS op de plaats – Platform Adviesbureaus Schoonmaak. Het is een van de initiatieven van bureaus om zich te onderscheiden, zoals ook het convenant Sociaal Aanbesteden dat Masterkey-Plus met CNV Bedrijvenbond en FNV Bondgenoten begin dit jaar afsloot en nu als basis dient voor de code Goed Opdrachtgeverschap. Dat de arbeidsethiek structureel beter kan en moet, daarvan zijn velen overtuigd. En daarover wil men in discussie. Dus organiseert de redactie van Service Management binnenkort een debat met de adviesbureaus die aan ons onderzoek deelnamen. Gezien hun openheid en welwillendheid gaan we ervan uit dat we dan geen hond nodig hebben als sociale katalysator. We vertrouwen opnieuw op de openheid en kwetsbare opstelling van de facilitair adviesbureaus. Zonder trouwe viervoeter dus.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels