nieuws

Column Emile Petiet: ‘De Heintje Davids van de ggz’

Geen categorie

Emile Petiet (26) werkt als Trainee bij High Select, een bureau dat jonge, talentvolle academici plaatst en begeleidt bij projecten in de zorgsector. Twee jaar lang zal hij vanaf deze plek zijn ervaringen als starter in de zorg beschrijven. Als jonge financial zet hij zijn eerste schreden bij ggz-instelling Arkin.

Eind juni 2010 meldde ik op deze plek nog dat ik afscheid had genomen bij Arkin. Op de kaart die ik bij mijn afscheid kreeg stond een verwijzing naar de steeds maar afscheidnemende Heintje Davids. Het was immers de bedoeling dat mijn project bij Arkin al na 4 maanden zou aflopen. Na 9 maanden zat het er nu toch écht op, dacht ik… om vervolgens een paar weken daarna weer terug te keren! Het kan gek lopen in de loopbaan van een trainee…

Met de onzekerheden na de verkiezingsuitslag en de zomerperiode op komst, waren er weinig projecten waar ik op kon starten. De nachtmerrie voor iedere consultant, 'e bank' voor werknemers zonder project dreigde. Bij Arkin werd er juist op dat moment een interessant project gestart. Met mijn opgedane kennis van de organisatie was de keuze snel gemaakt.
Zodoende heb ik me in juli beziggehouden met het ondersteunen van nieuw te ontwikkelen marketingactiviteiten, zoals portfoliomanagement. Verder heb ik twee dagen per week het team Zorgverkoop ondersteund. Net als mijn voorgaande projecten bestrijken deze opdrachten de hele organisatie.

Verder is er natuurlijk veel synergie tussen marketing en zorgverkoop: hier komen productieafspraken voor één jaar samen met langetermijnvisie! Langzaamaan ontwikkelen mijn werkzaamheden binnen Arkin zich van analytisch en financieel meer en meer richting mijn afstudeerrichtingen Marketing en Management of Change. Van dit zogeheten 'zomerproject' profiteren dus alle drie de partijen!

Bij beide opdrachten werd ik aangesproken op weer andere competenties. Bij mijn marketingopdracht zit de crux in het vertalen van kennis over de organisatie en de zorg vanuit een financieel oogpunt naar een strategisch marketingperspectief. Met de marktwerking ­- die geen marktwerking is – en met de zorgplicht, is portfoliomanagement voor een zorginstelling minstens zo'n grote uitdaging als bij een multinational. Het mogen samenwerken met een door de wol geverfde marketeer brengt de passie voor het marketing vak weer naar boven. Een belangrijke carrièreles na 9 maanden cijfers.

Die cijfers zijn echter niet helemaal verdwenen uit mijn werkzaamheden. Als vakantievervanging bij Zorgverkoop heb ik een deel van de AWBZ-aanvragen gecoördineerd. Een hele uitdaging. Het gaat om grote bedragen en om strategische perspectieven en Zorgverkoop moet en wil hierin de overkoepelende rol vervullen. Om dit te coördineren, in combinatie met een stortvloed aan ad-hocvragen, werd er veelvuldig een beroep gedaan op leidinggevende competenties.

Uiteraard was dat spannend, maar aan de andere kant voelde het ook goed om puur op de output afgerekend te worden. Complimenten zijn erg vleiend voor een starter, maar twee weken mogen invallen op een totaal ander werkterrein heeft weer louterend gewerkt.

Deze nieuwe opdrachten bevallen me uitstekend en ik verlaat Arkin met een mooi portfolio aan interessante opdrachten.

En dan wordt het nu toch echt tijd voor een volgende opdrachtgever. In de zomermaanden is dit rond gekomen en vanaf 1 oktober zal ik mijn columns schrijven vanuit Amersfoort, bij… Agis Zorgverzekeringen!

Emile Petiet – e.petiet@highselect.nl

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels