nieuws

Première

Geen categorie

Ja, diegenen die een tijdschrift van achter naar voren doorbladeren en lezen – en dat is een respectabel percentage van zo'n 35% – hebben het al opgemerkt. Diegenen die ‘gewoon' bij de cover beginnen met het lezen van deze septembereditie, denken nu: hé, Petra's column is verhuisd. Dat klopt. Maar die verhuizing is een uitzondering […]

Ja, diegenen die een tijdschrift van achter naar voren doorbladeren en lezen – en dat is een respectabel percentage van zo'n 35% – hebben het al opgemerkt. Diegenen die ‘gewoon' bij de cover beginnen met het lezen van deze septembereditie, denken nu: hé, Petra's column is verhuisd. Dat klopt. Maar die verhuizing is een uitzondering en heeft alles te maken met gasthoofdredacteur Hans Simons.

Een première. Voor Service Management, voor de voorzitter van OSB en voor de werkgeversvereniging. In zekere zin ben ik niet origineel met het idee een gasthoofdredacteur te vragen en hem mee te laten denken over de inhoud van ons vakblad. Want al eerder kropen Leontien van Moorsel in die rol voor de Kampeer & Caravan Kampioen, Gerard Joling en Jan Peter Balkenende voor het tv-programma RTL Boulevard en Arie Boomsma voor het vrouwenweekblad Viva. Op de consumenten mediamarkt is het gasthoofdredacteurschap door BN'ers inmiddels dus een bekend fenomeen; op de zakelijke mediamarkt daarentegen niet. Althans, in de facilitaire collegabladen voor zover ik weet niet.

Een première dus. Die natuurlijk prima aansluit aan de rij die Service Management de afgelopen 32 jaar al op haar naam zette, zoals het Nationaal Toiletonderzoek, het jaarlijkse omzetoverzicht van Nederlandse schoonmaakondernemers, de overzichten met intermediairs en leveranciers van reinigingsmachines, middelen en materialen. Dit naast de vele rondetafelgesprekken en de (studie)onderzoeken naar onder meer marktontwikkelingen, maatschappelijk verantwoord ondernemen en multiservices. Binnenkort vindt u overigens de publicaties van deze onderzoeken op onze website, www.servicemanagement.nl.

Terug naar het gasthoofdredacteurschap. Waarom Hans Simons? Met zijn komst en die van directeur Rob Bongenaar, medio vorig jaar, ging er duidelijk een andere wind waaien: door de vereniging, door de branche en door het land. Onder het mom ‘het nieuwe elan' streeft de werkgeversvereniging een beter profiel van de vereniging na, in- en extern, gebaseerd op pro-actief, assertief, extravert en zelfbewust. Dat dit streven ook realiteit wordt of zelfs al is, mogen de vele initiatieven van de vereniging en recente mediamomenten, in de vak- én landelijke pers, onderstrepen. Maar ook bijvoorbeeld de invulling en opzet van het jaarcongres, medio januari, en het positioneringsonderzoek, waarvan OSB de resultaten tijdens de algemene ledenvergadering, medio juni, presenteerde.

Dat de markt er anders uitziet dan de meeste ondernemers denken, werd tijdens die presentatie pijnlijk duidelijk: schoonmaakwerkgevers zijn minder positief over hun eigen branche dan hun medewerkers en opdrachtgevers, namelijk 40% tegen 66% en 56%. Dat de markt er anders uit gaat en moet gaan zien, daaraan wordt momenteel hard gewerkt door de commissie Code Goed Opdrachtgeverschap. Gasthoofdredacteur Simons sprak daarover met vakbondsman Mari Martens en directeur HR van de Schiphol Group Wim Mul.

Maar de redactie maakte ook een uitstapje naar het buitenland. In september wordt Hans Simons namelijk voor drie jaar benoemd tot voorzitter van de EFCI (European Federation of Cleaning Industry), zeg maar de Europese OSB. We namen een kijkje in de keukens van een schoonmaakbedrijf en een leverancier van producten en diensten in toilethygiëne, die beide hun bakens naar buitenland hebben verzet. Daarnaast bijdragen over de brancheorganisaties RAS en VSR, en natuurlijk de EFCI en OSB. Kortom, een waardige gasteditie met elan.

Petra de Bruin,
hoofdredacteur Service Management

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels