nieuws

Wim de Bie: ‘Aandacht voor de patiënt levert ook geld op’

Geen categorie

Zeker nu er bezuinigd moet worden, ligt er veel nadruk op de kosten van de zorg. Het Zorgmarkt Congres op 2 december 2010 wil dit in balans brengen met het thema 'Baten van de zorg'. Wim de Bie, consultant en oud-bestuurder in de zorgsector, onderschrijft het belang van dit thema. 'Het patiëntperspectief moet niet alleen op papier aandacht krijgen, maar deel uitmaken van de dagelijkse besluitvorming. Betere communicatie en efficiënter werken is goed voor de patiënt en levert ook geld op.'

Tijdens het Zorgmarkt Congres geeft Wim de Bie in een interview door dagvoorzitter Inge Diepman zijn visie op waarde en waardering voor het individu in de zorg. Hij heeft een duidelijke visie op dit thema, niet alleen vanuit zijn rol als consultant, maar ook op basis van zijn eerdere werkervaring. De Bie werkte bij het ministerie van VWS, was in de jaren tachtig adjunct-directeur van de St. Maartenskliniek in Nijmegen en was daarna  25 jaar voorzitter van de raad van bestuur van deze instelling. 'Ik weet dat bestuurders de neiging hebben om niet altijd het patiëntperspectief voorop te stellen in hun besluitvorming. Dat is niet uit onwil, maar bij beleid gaat het nu eenmaal snel over kosten en processen. Gelukkig zijn er nu ontwikkelingen dat er meer aandacht komt voor de patiënt. Maar patiënten zouden nog veel meer moeten worden betrokken bij innovaties en procesinrichting. Laten we beginnen patiënten meer te betrekken bij hun behandeling. Ze worden steeds mondiger dus laten we van deze betrokkenheid gebruikmaken in plaats van het te zien als "bemoeizucht". Want hoe patiëntgericht zijn we nu echt? Weten we hoe een patiënt zijn zorgverlener waardeert? Op papier bestaan er mooie theorieën maar in de praktijk ligt het vaak anders.'

Patiëntperspectief
De Bie spreekt uit ervaring, ook als patiënt. Gedurende vijf jaar bezocht hij heel veel ziekenhuizen in binnen- en buitenland. Hij had een agressieve vorm van longkanker die bij toeval werd ontdekt. 'Er waren al uitzaaiingen, dus ik moest eraan geloven: operatie en chemokuren. Opeens ben je als zorgbestuurder zelf overgeleverd aan doktoren. Dan merk je dat het op de werkvloer niet altijd zo gaat als het management het heeft bedacht. Managers, maar ook artsen en verpleegkundigen, moeten nog meer het belang van de patiënt als uitgangspunt nemen en het is de taak van bestuurders om hen bewust te maken van het belang hiervan. Zelf breng ik als consultant van zorginstellingen nu nadrukkelijker dan voorheen het patiëntperspectief naar voren. Gelukkig ben ik nu genezen, hoewel ik nu wel minder conditie heb door verminderde zuurstofopname. Ik moet mijzelf in acht nemen maar stoppen doe ik niet, daarvoor vind ik dit werk te belangrijk en het geeft mij ook voldoening.'

Alerter zijn
In de zorg kan nog veel bespaard worden door efficiënter te werken. 'Aandacht voor en communicatie met de patiënt is verbetering van kwaliteit. Niet alleen voor de patiënt, maar ook voor de zorg als geheel en dus levert dat geld op. De grootste winst valt te behalen door betere communicatie en dat hoeft niet veel tijd te kosten. Ik ben ervan overtuigd dat de kosten van langdurig verblijf in het ziekenhuis omlaag kunnen door betere overdrachten en meer aandacht voor veiligheid en hygiëne. Als patiënt heb ik eens aangegeven dat een infuus niet goed zat. Daar werd niets mee gedaan. Vervolgens werd het een infectie waardoor ik zomaar een week langer in het ziekenhuis moest blijven. Dat soort dingen komt heel vaak voor. Berucht is ook de opeenstapeling van (kleine) fouten. Overigens vind ik dat ook patiënten daar zelf alerter in moeten zijn. Vraag of de dokter zijn handen heeft gewassen. Let op of je medicatie klopt. Die assertiviteit moeten we stimuleren bij patiënten. We roepen altijd dat gezondheid ons grootste goed is. Laten we daar dan naar waarde mee omgaan.'

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels