nieuws

Beleggers willen meer inzicht in waarde data van ondernemingen

Geen categorie

Beleggers willen meer inzicht in de waarde van de data waarover ondernemingen beschikken. Zes op tien van hen vraagt om beter begrip in ‘data equity', de waarde van de informatie die ondernemingen in huis hebben. Dit blijkt uit onderzoek van Rotterdam School of Management (RSM), Erasmus University in samenwerking met PwC onder 250 professionele analisten en beleggers.

Van de beleggers vindt 60 procent dat zij de waarde van de data van ondernemingen beter zouden moeten kunnen begrijpen. Ondernemingen beschikken over een steeds grotere hoeveelheid informatie. Het vermogen om uit de enorme hoeveelheden beschikbare data slimme strategieën te halen bepaalt nu het concurrentievoordeel van bedrijven. Ongeveer 40 procent van de beleggers verwacht dat het combineren en analyseren van transactiedata, social networks, video en allerlei data uit chips en sensoren een sterke productiviteitsgroei zal veroorzaken. Een bijna even groot deel (36%) denkt zelfs dat het vermogen van ondernemingen om ‘big data' te gebruiken bepaalt of zij op lange termijn overleven.

Rapporteren
Van de beleggers en analisten zegt 60 procent dat ondernemingen nieuwe manieren moeten ontwikkelen om over de waarde van hun data te rapporteren. Hoe bedrijven dit inzichtelijk kunnen maken is echter nog de vraag. De oplossingen liggen niet voor het oprapen, stelt prof.dr. Erik Roelofsen, leider van het onderzoek. Ondernemingen hebben er nog nauwelijks over nagedacht. Het probleem is volgens hem vergelijkbaar met het rapporteren over de waarde van R&D of over merkwaarde. Ook daar worstelen bedrijven al jaren mee: ‘Dit soort ontwikkelingen onderstrepen het belang van innovatie in de verslaggeving van ondernemingen.

De traditionele manier van verslaggeving is allang niet meer toereikend om inzicht te geven in de factoren die de waarde van een onderneming bepalen. We moeten veel meer toe naar maatwerkverslaggeving met gestructureerde financiële en niet-financiële informatie, toegespitst op de strategie van de onderneming.' Ook Henk Volberda, hoogleraar Strategisch Management aan RSM, stelt dat naast harde financiële data steeds meer zachte, niet-financiële informatie voor beleggers van belang is om vast te kunnen stellen of de onderneming in staat is de strategie uit te voeren.

De volledige resultaten van het onderzoek zijn hier te vinden.

Reageer op dit artikel