nieuws

Ondernemers zien soms nog flinke kostenbesparingen over het hoofd

Geen categorie

Papier domineert nog steeds bij het versturen van facturen door ondernemers. Dit komt naar voren uit de Nationale Boekhoud Enquête 2011 gehouden door online softwareleverancier Twinfield. Niet alleen het aanmaken en verwerken van facturen, maar ook het inlezen en verwerken van bankafschriften gebeurt nog vaak handmatig.

Voor de tweede keer is ondernemers en accountants een vragenlijst voorgelegd over hun administratie. De enquête is gehouden onder 203 ondernemers en 106 accountants. Uit het onderzoek komt, net als vorig jaar, naar voren dat zowel ondernemers als accountants nog een flinke slag kunnen maken in het digitaliseren van de administratieve werkzaamheden:

  • 63% van de ondernemingen verstuurt facturen nog steeds per post;
  • Bijna alle banken maken het vandaag de dag mogelijk om bankafschriften digitaal te verwerken. 51% van zowel de ondernemers als accountants typt de afschriften echter nog handmatig over.

Adviesrol
De enquête richtte zich niet alleen op de efficiëntie van de administratie, maar ook op de relatie tussen ondernemers en accountants. Uit het onderzoek komt naar voren dat accountants zich ervan bewust zijn dat ondernemers goed financieel advies als prioriteit zien:

  • 72% van de accountants denkt dat goed financieel advies het belangrijkste aspect is voor de ondernemer;
  • 59% van de ondernemers zegt dit advies belangrijker te vinden dan het goed verwerken van de administratie en het opleveren van financiële rapportages;
  • het eerste verbeterpunt voor de accountants volgens ondernemers zijn de kosten die in rekening worden gebracht (31%).

Mark Appel, marketing manager van Twinfield,  concludeert hierover dat ondernemers  het advies en oordeel van een accountant belangrijk vinden en dat de accountant meer tijd kan besteden aan die advisering wanneer hij minder tijd kwijt is aan de verwerking van de administratie en ondernemers daadwerkelijk efficiënt online boekhouden.

Reageer op dit artikel