nieuws

Weekers wil lagere bijtelling ‘groene’ lease-auto toch handhaven

Geen categorie

De plannen om de lage bijtelling op zuinige lease-auto's af te schaffen, gaan niet door. Dat zegt staatssecretaris Frans Weekers (Financiën) dat in een interview met AutoWeek dat vandaag verschijnt. Circa 125.000 automobilisten die zakelijk auto's als een Toyota Prius of Volkswagen Polo BlueMotion rijden, hebben zo een voordeel van ongeveer duizend euro per jaar. Autoweek meldt niet of de rijders die privé een 'groene' auto hebben aangeschaft, ook blijven profiteren van het feit dat ze tot nog toe geen motorrijtuigenbelasting hoeven te betalen. 

Volgens Weekers mogen degenen die na 1 juli 2012 een nieuwe zuinige leaseauto krijgen, waarschijnlijk nog vijf jaar profiteren van de lage bijtelling. "Wie na 1 juli 2012 een nieuwe zuinige auto gaat rijden, houdt de lage bijtelling gedurende de normale leasetermijn'', aldus Weekers. ,,Wie voor die datum een zuinige leaseauto heeft, houdt de lage bijtelling zolang de auto niet van eigenaar verandert.'' Dat is volgens Weekers wel zo ,,eerlijk voor al die mensen die voor die datum heel bewust zo'n auto hebben uitgezocht''.

Mogelijk wordt ook de maximale termijn voor het gunstige belastingregime voor zuinige zakelijke rijders verlengd naar vijf jaar. Dit geldt niet alleen voor de 'groene' lease-auto's die in de categorie met de verlaagde bijtelling van 14 of 20 procent vallen, maar ook voor elektrische auto's die helemaal geen bijtelling kennen. De 'normale' bijtelling voor vervuilende zakelijke auto's is 25 procent.

Het was voor zakelijke rijders maandenlang onduidelijk hoeveel ze moesten gaan betalen. Hun zuinige auto's dreigden opeens heel duur te worden. Voor zakelijke rijders wordt het nu voordelig hun zuinige auto helemaal 'op' te rijden. De maatregel is ook voor leasemaatschappijen gunstig, omdat hun wagenpark niet in één klap minder waard wordt.

Weekers wil ook de aanschafbelasting op auto's helemaal afhankelijk maken van hun CO2-uitstoot, zegt hij in Autoweek.

Lees het artikel op de site van Autoweek

Reageer op dit artikel