nieuws

Buurtzorg beste werkgever in zorg

Geen categorie

Stichting Buurtzorg Nederland (categorie meer dan 1000 medewerkers) scoort in de zorg het hoogst op algemene tevredenheid en mag zich een jaar lang de Beste Werkgever van 2011 noemen.  De prijzen voor beste werkgevers worden uitgereikt aan organisaties die bovengemiddeld presteren in het goed werkgeverschap en bij de top van de beste werkgevers van Nederland behoren. […]

Stichting Buurtzorg Nederland (categorie meer dan 1000 medewerkers) scoort in de zorg het hoogst op algemene tevredenheid en mag zich een jaar lang de Beste Werkgever van 2011 noemen. 

De prijzen voor beste werkgevers worden uitgereikt aan organisaties die bovengemiddeld presteren in het goed werkgeverschap en bij de top van de beste werkgevers van Nederland behoren. Het Beste Werkgeversonderzoek is dit jaar voor de tiende keer uitgevoerd om een objectief oordeel te kunnen vellen over werkgeverschap in Nederland. Ruim 300 organisaties hebben deelgenomen aan het onafhankelijke onderzoek. In totaal hebben 190.000 respondenten hun mening gegeven.

Scores
Stichting Buurtzorg Nederland behaalde in de categorie meer dan 1000 medewerkers een 8,7 voor algemene tevredenheid, een uitzondelijk hoge score. Het onderzoek dat onder de medewerkers van het NKI-AVL is gehouden laat een overall tevredenheidscore zien van een 7,8. Deze score ligt ruim boven het gemiddelde (7,2) van andere ziekenhuizen in Nederland en is hoger dan de vorige meting in 2008 (7.6).

Menselijkheid boven bureaucratie
Hoe maken de winnaars gebruik van de kracht en energie van hun medewerkers? Jos de Blok, oprichter van Stichting Buurtzorg Nederland, vertelt: 'Bij Buurtzorg kunnen wijkverpleegkundigen weer doen waar hun hart ligt: het bieden van professionele zorg aan mensen die hun ondersteuning nodig hebben. 360 teams door het hele land bepalen zelf hoe zij die zorg inrichten, zonder dat een manager daarboven staat. Wij willen ons credo "menselijkheid boven bureaucratie" blijven waarmaken als werkgever.'

Het 'Model Buurtzorg'
Met 'de hoogste scores ooit' laat Buurtzorg zien dat een organisatie zonder managers met 4000 medewerkers een hele plezierige omgeving is om in te werken. Wijkverpleegkundigen en wijkziekenverzorgenden organiseren bij Buurtzorg hun werk zelf in kleine autonome teams. Dat cliënten daar heel tevreden over zijn bleek al uit eerdere onderzoeken, ook hier had Buurtzorg de hoogste scores. Het 'Model Buurtzorg' is gebaseerd op de principes van zelforganisatie. Er heerst een groot vertrouwen in het vakmanschap en het organisatievermogen van collega's, zij zijn zeer goed in staat om verantwoordelijkheid te nemen voor financiën en personele vragen en deze zelf op te lossen. Zonder (HRM) managers en financieel directeur hebben 4000 collega's met de uitverkiezing een grote waardering uitgesproken voor het 'Model Buurtzorg'. In 2007 is Buurtzorg gestart met 1 team van wijkverpleegkundigen in Enschede en anno september 2011 zijn er 380 teams actief door heel Nederland.  

Significant goedkoper
Volgens Jos de Blok wordt het tijd om hiërarchische organisatieconcepten ter discussie te stellen. Uit een onderzoek van Ernst&Young (juli 2011) blijkt bovendien dat Buurtzorg ook significant goedkoper is dan andere thuiszorgorganisaties, in tijden van crisis geen verkeerde conclusie. Buurtzorg wil met deze wijze van organiseren een pleidooi houden voor de waarde van de wijkverpleging die overeenkomt met het vroegere Kruiswerk. Een grote succesfactor in het geheel speelt 'het Buurtzorgweb', deze door Ecare services ontwikkelde internettoepassing maakt het management overbodig en zorgt voor een netwerkorganisatie waarin collega's door het hele land zich verbonden voelen bij de organisatie Buurtzorg. Met een overhead van dertig medewerkers kan Buurtzorg rustig verder groeien. Iedere maand melden zich meer dan 200 nieuwe medewerkers aan! Opvallende scores uit het onderzoek van Effectory zijn:
– Betrokkenheid: 9,5
– Verloopbestendigheid: 9,1
– Algemene tevredenheid: 8,7.

Betrokkenheid en loyaliteit bij NKI-AVL
Het Nederlands Kanker Instituut – Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis in Amsterdam staat ook in de top 10 van de beste werkgevers in de categorie boven de 1000 medewerkers. De thema's die goed scoren bij NKI-AVL in vergelijking met andere ziekenhuizen zijn: betrokkenheid, loyaliteit en leiderschap. De hoogste waardering wordt gegeven aan de betrokkenheid en loyaliteit, twee belangrijke factoren voor organisatiesucces. Betrokkenheid is de verbondenheid die de medewerker ervaart ten opzichte van de organisatie en toont aan in hoeverre medewerkers bij de organisatie willen blijven en deze aanbevelen bij anderen. Loyaliteit toont aan in hoeverre de medewerkers bij de organisatie willen blijven en deze aanbevelen bij anderen.

Meer informatie: Effectory.

Tip: kom naar het KIZ-congres 'Alles draait om eenvoud' op 9 november a.s., waar Jos de Blok vertelt over zijn visie.

Reageer op dit artikel