nieuws

Klacht over commercial Thuisapotheek afgewezen

Geen categorie

De tv-commercial van De Thuisapotheek mag gewoon vertoond worden, zo blijkt uit een recente uitspraak van de Reclame Code Commissie. De Thuisapotheek werd ervan beschuldigd ongeoorloofde vergelijkende reclame te maken door een onrealistisch negatief beeld van haar concurrentie te schetsen. Daarmee zou De Thuisapotheek zichzelf goed uit de verf willen laten komen. De Commissie heeft […]

De tv-commercial van De Thuisapotheek mag gewoon vertoond worden, zo blijkt uit een recente uitspraak van de Reclame Code Commissie. De Thuisapotheek werd ervan beschuldigd ongeoorloofde vergelijkende reclame te maken door een onrealistisch negatief beeld van haar concurrentie te schetsen. Daarmee zou De Thuisapotheek zichzelf goed uit de verf willen laten komen. De Commissie heeft de complete klacht nu afgewezen.

In de commercial stuit een vrouw op een lange rij wachtenden als ze haar medicijnen wil ophalen bij de lokale apotheek. De boodschap luidt: 'Daarom kiest Ellen nu voor het gemak van De Thuisapotheek.' Het bedrijf vestigt met de reclamespot de aandacht op de eigen gratis bezorgservice van herhaalmedicatie. De Commissie acht de commercial toelaatbaar, nu voor de gemiddelde consument duidelijk is dat daarin de gang van zaken bij een reguliere apotheek op een overdreven, onrealistische en humoristisch bedoelde wijze is weergegeven. Het doel daarvan is de aandacht te vestigen op de landelijke gratis bezorgservice van De Thuisapotheek.

Lang wachten
Apotheekbezoekers moeten dikwijls op hun beurt wachten, blijkt uit onderzoek van De Thuisapotheek onder 500 consumenten. De Thuisapotheek gebruikte dit onderzoek als uitgangspunt voor de commercial. Zeker degenen die afhankelijk zijn van herhaalmedicatie, ervaren wachten als heel vervelend. Van hen moet ongeveer 90 procent regelmatig tot vrijwel altijd wachten. Maar liefst 68,8 procent ervaart dit als minimaal een beetje vervelend tot zeer irritant. Deze onvrede van apotheekbezoekers heeft De Thuisapotheek in de commercial vertaald naar het beeld van de lokale apotheek met een lange wachtrij. Aangezien niet is weersproken dat klanten die regelmatig voor herhaalmedicatie een lokale apotheek bezoeken dikwijls op hun beurt moeten wachten, acht de Commissie de commercial ook niet kleinerend jegens lokale apotheken.

Meerdere overwinningen
Gerard Berwald, apotheker van De Thuisapotheek, is verheugd over de uitspraak. 'We zijn nu voor de derde keer in korte tijd in het gelijk gesteld door de Reclame Code Commissie. Nederland is toe aan een service zoals wij die bieden.'

Over De Thuisapotheek
De Thuisapotheek is gevestigd in Rotterdam en levert op voorschrift van de arts medicijnen aan patiënten in heel Nederland. De Thuisapotheek vraagt (herhaal)recepten aan bij de huisarts en specialist, bezorgt medicijnen op elk adres waar ook in Nederland, levert daar een actueel medicijnpaspoort bij en declareert de kosten bij de verzekeringsmaatschappij van de patiënt. De Thuisapotheek is HKZ-gecertificeerd volgens de ISO 9001-norm. Daarmee voldoet De Thuisapotheek aan de Nederlandse kwaliteitsnormen die in de branche gelden.

Reageer op dit artikel