nieuws

Nederland nog weinig actief in opkomende markten

Geen categorie

Nederlandse bedrijven die internationaal actief zijn, doen vooral zaken binnen Europa. Opkomende markten blijven een ondergeschoven kindje. Dit blijkt uit klantenonderzoek van ING Commercial Banking, dat maandag werd gepubliceerd.

Ondanks de lagere economische groeiverwachtingen in Europa richten de meeste Nederlandse bedrijven die internationaal actief zijn zich nog steeds hoofdzakelijk op deze regio, en dan met name op Duitsland en België. Slechts 36 procent van de internationaal actieve bedrijven doet zaken in Azië, tegen 88 procent in Europa.

Overigens ondervinden Nederlandse klanten van ING de meeste concurrentie ook uit Europa. Het leeuwendeel van hun rivalen komt uit Nederland of Duitsland. Van de concurrentie is minder dan 10 procent afkomstig uit China.

Van de ondervraagde klanten van ING importeert 87 procent producten uit het buitenland. Acht op de tien bedrijven heeft klanten in een ander land. Ongeveer de helft van de bedrijven heeft een samenwerkingsverband met een buitenlandse partner. Nog eens 34 procent heeft een vestiging in het buitenland.

(Bron: ANP)

Reageer op dit artikel