nieuws

Ondernemer laat duizenden euro’s liggen aan ‘randzaken’

Geen categorie

Crisis of niet, ondernemers zijn niet kritischer geworden las het gaat om hun afrekeningen voor ‘randzaken’ als energie, telefonie, verzekeringen en internet. 80 Procent van de mkb’ers weet dat ze (veel) geld laten liggen, maar nemen dit voor lief. De meesten (60 procent) geven aan dat het zoeken naar de beste deal te veel tijd kost.

Dat blijkt uit onderzoek van MKB kennissite BusinessCompleet.nl, waaraan ruim 900 mkb'ers deelnamen van wie 70 procentt een bedrijf runt tot 5 werknemers. Zolang ondernemers het idee hebben dat ze niet te veel betalen, vinden ze het allemaal wel best. Zij steken, blijkt uit het onderzoek, hun tijd liever in hun core business: ondernemen.

Grote partijen
De keuzevrijheid door de liberalisering van markten heeft nog niet geleid tot een versprokkeling van het aanbod. Telefonie, internet, energie en bankzaken worden gedomineerd door een paar grote partijen. Bij telefonie zijn dat KPN (moederconcern van ondermeer Telfort) en Vodafone, voor internet KPN en Ziggo, voor energie Essent, Eneco en Nuon en voor bankzaken door de Rabobank, ING en ABN Amro.

Verder blijken veel ondernemers sommige ‘randzaken’ niet geregeld te hebben. Ruim een op de vijf heeft geen rechtsbijstand of pensioen. Bijna 40 procent heeft zelfs geen arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Redelijk goed
Het is overigens niet zo dat ondernemers geen idee hebben van de afrekeningen die zij betalen. Mkb’ers weten van internet en telefonie exact tot redelijk goed wat ze er per maand aan kwijt zijn. Slechts 7 procent zegt de maandelijkse kosten (niet zo) goed te weten. Energie en verzekeringen scoren wel een stuk minder. Het minst scoren expressdiensten. De helft van de mkb’ers (49 procent) heeft geen idee wat ze hiervoor betalen.

De veronderstelling dat ondernemers per jaar duizenden euro’s uitgeven aan energie, telefonie, internet en bankzaken, leidt tot de conclusie dat het MKB vele tientallen miljoenen euro’s laten liggen.

Ook voor energieleveranciers is er nog een hoop missiewerk te verrichten. 1 op de 5 ondernemers weet niet wat hij/zij per maand aan energiekosten betaalt en bijna de helft (46 procent) weet ook niet of nauwelijks wat het bedrijf jaarlijks aan energie verbruikt. MKB’ers staan ook niet te popelen om zich te verdiepen in de materie. 96 procent van de ondernemers is niet van plan om over te stappen naar een andere energieleverancier, ondanks dat cash en makkelijk overstappen belangrijke triggers zijn.

Lees ook: Fiscale voordelen zuinige auto dringen langzaam door in mkb

Reageer op dit artikel