nieuws

Infobesitas: voorkomen is beter dan genezen

Geen categorie

Technostress. Infobesitas. Schermverslaving. E-mailburnout. Smartphone-junkie. Termen die vandaag de dag op steeds meer mensen van toepassing zijn. Is er iets aan te doen? Ja, zegt Runa Honig in het blad Mr. Van september. Ze geeft de volgende tips: Zet notificaties en pop ups (bijvoorbeeld: u heeft nieuwe mail ontvangen!) zoveel mogelijk uit, ze leiden alleen […]

Technostress. Infobesitas. Schermverslaving. E-mailburnout. Smartphone-junkie. Termen die vandaag de dag op steeds meer mensen van toepassing zijn. Is er iets aan te doen? Ja, zegt Runa Honig in het blad Mr. Van september. Ze geeft de volgende tips:

  • Zet notificaties en pop ups (bijvoorbeeld: u heeft nieuwe mail ontvangen!) zoveel mogelijk uit, ze leiden alleen maar af.
  • E-mail op gezette tijden. Prik een paar momenten op de dag om de mailbox te checken (drie tot vier keer per dag)
  • Ga niet lukraak zoeken op internet. Voordat een zoektocht start, bedenk dan eerst welke informatie u nodig heeft
  • Overweeg een timer aan te zetten. Dit om er aan herinnerd te worden dat uw online-tijd ‘op' is.
  • Beperk het bezoek aan social media-sites. Bij voorkeur maximaal een half uur per dag
  • Beperk de toegang tot internet: een applicatie als Freedom zorgt ervoor dat de toegang tot internet voor een bepaalde tijd wordt geblokkeerd.
  • Geef uw brein regelmatig rust. Een uur per dag bewust geen informatie opnemen werkt al heilzaam. Het zorgt voor meer focus als dat ook echt nodig is.
Reageer op dit artikel