nieuws

Nieuwe outfit ondersteunend personeel Isala-klinieken

Geen categorie

Vanaf 24 januari werken op alle verpleegafdelingen van de Isala klinieken medewerkers in paarsgetinte werkkleding  tussen collega's in het bekende wit of blauw. Het gaat om de serviceassistent, facilitair assistent en brancardier. Deze functionarissen  ondersteunen het medisch en verplegend personeel en fungeren vooral als ondersteunend en laagdrempelig aanspreekpunt voor de patiënt. Isala wil op deze […]

Vanaf 24 januari werken op alle verpleegafdelingen van de Isala klinieken medewerkers in paarsgetinte werkkleding  tussen collega's in het bekende wit of blauw. Het gaat om de serviceassistent, facilitair assistent en brancardier.

Deze functionarissen  ondersteunen het medisch en verplegend personeel en fungeren vooral als ondersteunend en laagdrempelig aanspreekpunt voor de patiënt.

Isala wil op deze manier nog efficiënter werken, het gastvrijheidsprincipe nadrukkelijker invullen en de patiënttevredenheid verder verbeteren.

De nieuwe werkwijze komt mede voort uit het verzoek van patiënten om meer duidelijkheid te geven over de rolverdeling van verschillende medewerkers op een verpleegafdeling.

Professionalisering
De uitrol van de nieuwe werkwijze is een half jaar geleden ingezet. Er zijn zo'n 300 medewerkers bij betrokken, die allemaal een speciaal opleidingstraject volgen bij de  Isala Academie.

De Isala klinieken vinden het belangrijk om in deze ontwikkeling te investeren, omdat gastvrijheid een steeds belangrijker selectiecriterium wordt bij de keuze van een ziekenhuis.

Een belangrijke coördinerende rol is weggelegd voor de nieuwe facilitair coördinator. Deze medewerker bekijkt samen met de leidinggevende van een verpleegafdeling welke specifieke ondersteuning op die afdeling gewenst is.

Rolverdeling
De drie functionarissen hebben elk een eigen taak op de afdeling.

  • De brancardier zorgt onder andere voor het vervoer van een patiënt naar een onderzoeksafdeling of operatiekamer.
  • De facilitair assistent zorgt voor de schoonmaak van de verpleegafdeling en de bedden, maar beheert ook de voorraad linnengoed.
  • De serviceassistent heeft het meeste contact met de patiënt en zorgt voor het eten en drinken, het verversen van de bloemen of een extra kopje koffie voor bezoekers.

Elke functionaris is herkenbaar door een eigen kledingkleur.

.

Reageer op dit artikel