nieuws

Scheepvaartmuseum wil gastgerichtheid zijn

Geen categorie

Museumbezoekers besteden 40 procent van hun tijd aan niet-museale activiteiten, zoals het restaurant bezoeken, naar de wc gaan, hun jas in de garderobe hangen. Dat moet goed geregeld zijn. En dat moet gastgericht zijn. Deze woorden spreekt Karin Brandt, directielid van het compleet vernieuwde Scheepvaartmuseum in Amsterdam, dat drie maanden geleden haar poorten opende voor […]

Museumbezoekers besteden 40 procent van hun tijd aan niet-museale activiteiten, zoals het restaurant bezoeken, naar de wc gaan, hun jas in de garderobe hangen. Dat moet goed geregeld zijn. En dat moet gastgericht zijn.

Deze woorden spreekt Karin Brandt, directielid van het compleet vernieuwde Scheepvaartmuseum in Amsterdam, dat drie maanden geleden haar poorten opende voor het publiek.

Brandt is opgeleid aan de Hoge Hotelschool Den Haag en is jaren werkzaam in de hospitality branche.
Ze is mede aangesteld om er voor te zorgen dat het museum zichzelf financieel gaat bedruipen.
Een derde, commerciële geldstroom op gang brengen, noemt ze dat.

Het museum heeft een overdekte binnenplaats, een restaurant, een winkel en zalen die 24/7 verhuurd kunnen worden. ‘Die exploitatie moet een plus opleveren', aldus Brandt in NRC Handelsblad van 28 januari.

Het museum heeft eigen medewerkers in dienst voor het restaurant, de winkel en de beveiliging.
"De beveiligers bewaken 'hun' museum", aldus Brandt.  

Reageer op dit artikel