nieuws

De juiste condities voor goede zakelijke ideeën

Geen categorie

In zijn proefschrift "Idea management: perspectives from leadership, learning and network theory" verkent Dirk Deichmann de juiste voorwaarden voor werknemers om hun creativiteit te ontwikkelen.

Deichmann onderzocht het ideeën-management van drie multinationals en laat zien hoe uitvinders en andere creatieve werknemers kennis uitwisselen en meehelpen elkaars deskundigheid op te bouwen. Hij verklaart zijn bevindingen met behulp van leertheorieën en theorieën op het gebied van leiderschap en netwerkvorming. Deichmann promoveerde op vrijdag 3 februari j.l. aan de EUR. Dit zijn de belangrijkste conclusies.

1. Alleen werknemers die al met succes nieuwe ideeën hebben ontwikkeld, verbeteren hun creativiteit of tonen een constante kwaliteit bij hun volgende suggesties.

2. Mensen van wie ideeën eerder werden afgewezen, hebben vaker de neiging met nieuwe ideeën te komen.

3. Netwerken groeien van het ene idee naar het andere. Sterke banden zijn bepalend voor de kwaliteit van ideeën. Ook geldt dat grotere netwerken betere resultaten opleveren.

4. Door hun leiderschapsstijl kunnen managers werknemers aanmoedigen.

(Bron: Erasmus Universiteit Rotterdam).
Kijk ook op jpb.com/creative/creative.php en youtube.com/watch?v=UQn7tOCyipI.   

Reageer op dit artikel