nieuws

Veel te weinig smartengeld bij medische missers

Geen categorie

Slachtoffers van medische missers krijgen moeilijk gelijk, stelt letselschadeadvocaat Rob Vermeeren. Bovendien is het regelen van smartengeld een extra lijdensweg. Procedures tegen ziekenhuizen of artsen zijn zo lang en slopend dat de meeste betrokkenen er maar van afzien. Minister Schippers (Volksgezondheid) erkent dat de afhandeling van medische missers te wensen overlaat en werkt aan een […]

Slachtoffers van medische missers krijgen moeilijk gelijk, stelt letselschadeadvocaat Rob Vermeeren. Bovendien is het regelen van smartengeld een extra lijdensweg.

Procedures tegen ziekenhuizen of artsen zijn zo lang en slopend dat de meeste betrokkenen er maar van afzien.

Minister Schippers (Volksgezondheid) erkent dat de afhandeling van medische missers te wensen overlaat en werkt aan een nieuwe wet, die de cliëntenrechten moet versterken. Ze ontving woensdag een boek vol medische missers, die de Consumentenbond de afgelopen maanden verzameld heeft. Er kwamen in totaal 1900 klachten binnen, verspreid over tien jaar.

In de bundel 'Dokter, luister nou!' staan ervaringen van consumenten over (de afhandeling van) medische missers. Op de website kiezenmoetkunnen.nl biedt de Consumentenbond vanaf 31 januari hulp bij het zoeken naar het juiste pad bij klachten over zorg. Met de wegwijzer voor zorgklachten geeft de Consumentenbond een handleiding voor het indienen van een klacht. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘De afgelopen acht maanden heeft de Consumentenbond met ‘Kiezen moet kunnen!' actief campagne gevoerd op vijf speerpunten ter verbetering van de transparantie en van kwaliteitsinformatie in de zorg. Met de publicatie van dit boek sluiten wij de campagne af en geven we nogmaals het signaal af dat het niet gaat om een wens tot verbetering, maar om de noodzaak ertoe!'

Reageer op dit artikel