nieuws

In FD: dagelijkse schoonmaak is uitzondering

Geen categorie

Bedrijven geven steeds minder uit aan het schoonhouden van hun kantoor. Vebego, sterk afhankelijk van schoonmaakwerk, houdt rekening met een structureel krimpende markt, zo schrijft het Financieele Dagblad naar aanleiding van het jaarverslag van Vebego over 2011. CEO Ronald Goedmakers (foto) in het FD: "De schoonmaak wordt iedere keer verder uitgeknepen. Het dagelijks schoonmaken van […]

Bedrijven geven steeds minder uit aan het schoonhouden van hun kantoor. Vebego, sterk afhankelijk van schoonmaakwerk, houdt rekening met een structureel krimpende markt, zo schrijft het Financieele Dagblad naar aanleiding van het jaarverslag van Vebego over 2011.

CEO Ronald Goedmakers (foto) in het FD: "De schoonmaak wordt iedere keer verder uitgeknepen. Het dagelijks schoonmaken van een kantoor is echt uitzondering geworden." Vebego behoort tot de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland. Het Limburgse familiebedrijf haalt meer dan de helft van de groepsomzet van 800 miljoen euro uit schoonmaak en heeft ruim 40.000 werknemers in dienst. Via zijn schoonmaakbedrijven Hago en Stoffels Cleaning merkt Vebego dagelijks dat de schoonmaak ter discussie staat. In tijden van recessie bezuinigen opdrachtgevers vele tienduizenden euro's op deze vorm van dienstverlening. En door de groeiende populariteit van het nieuwe werken hebben bedrijven steeds minder kantoorruimte nodig. Goedmakers geeft een voorbeeld uit de praktijk. "Een groot accountantskantoor rekende tot voor kort 24 vierkante meter per medewerker. Nu praten we over 16 tot 18 meter en op termijn zelfs over 11 vierkante meter. Dat heeft grote gevolgen."

Waarde aan gastvrijheid
Goedmakers beschrijft in het FD de voor de schoonmaaksector verontrustende ontwikkeling. Toch heerst er op het Limburgse hoofdkantoor geen fatalistische stemming. "Ze biedt ook kansen", zegt zijn medebestuurder Steph Feijen. "De huidige kantoorruimte wordt vaak zeer intensief gebruikt. Er zijn klanten, zoals advocaten en consultants, die behoefte hebben aan meerdere keren schoonmaak per dag. Dat soort bedrijven hecht veel waarde aan gastvrijheid. Dat kunnen wij bieden." Ondanks de krimp denkt Vebego dit jaar toch te groeien met 40 miljoen euro aan omzet. Dat is te danken aan het binnenhalen van enkele nieuwe contracten, onder meer bij NedTrain, KLM en een universiteit. Vebego probeert de levenscyclus van schoonmaakwerk te verlengen door innovaties. Daar steekt het bedrijf jaarlijks miljoenen in. Een voorbeeld is Hago Next, een nieuw bedrijf dat met opdrachtgevers afspraken maakt over de werkdruk en over redelijke verdiensten voor de schoonmakers. Volgens Feijen slaat dit aan: "We zitten al op een orderportefeuille van 8 tot 10 miljoen euro."

Liever partner in zorg
Om niet alleen afhankelijk te zijn van schoonmaak, is Vebego ook actief in personeelsdiensten en in de zorgsector. Het concern heeft een portefeuille van tientallen bedrijven, waaronder Assist en Tence Uitzendbureau. Daarnaast beschikt het over een uitgebreid netwerk van joint ventures met zorgbedrijven. De zorgsector moet Vebego weer een toekomst geven, weer groeikansen bieden. Dat kan wellicht door de grootschalige levering van schoonmaakmiddelen en medische hulpmiddelen, maar ook door ondersteuning van verpleegkundigen in de zorg. Goedmakers: "Wij denken dat een kwart van wat een buurtverpleegkundige doet, gedaan kan worden door een zorgmedewerker." De thuiszorg is een aantrekkelijke markt voor het schoonmaakconcern. Vebego kiest daarbij wel een andere benadering dan de meeste branchegenoten. Het gaat vrijwel uitsluitend joint ventures aan. Een bewuste keuze. "We willen niet concurreren met bestaande bedrijven en organisaties, wel samenwerken", zo zegt Feijen. "We zijn liever partner in zorg."

Reageer op dit artikel