nieuws

Genetisch gemodificeerde bacterie bestrijdt malaria

Geen categorie

Wetenschappers van Johns Hopkins University hebben een bacterie genetisch gemodificeerd zodat deze malariaparasieten van binnenuit kan vernietigen. De onderzoekers denken dat de bacterie uitkomst kan bieden in de bestrijding van de ziekte, waar in de tropen nog altijd veel mensen aan overlijden. Dat schijft de Los Angeles Times. Eerder bewezen de wetenschappers dat ze muggen […]

Eerder bewezen de wetenschappers dat ze muggen zelf genetisch konden manipuleren om de malariaparasiet te bestrijden. Dit bleek echter ethisch en technisch moeilijk te liggen.

Tijdens het onderzoek, dat is gepubliceerd in Proceedings of the National Academy of Sciences, lieten de wetenschappers muggen eerst eten van een mengsel van de bacterie en suiker.

Vervolgens aten de muggen bloed dat met malaria was geïnfecteerd. De bacterie bleek in 84% van de gevallen de malariaparasiet te vernietigen.

Toch staat het onderzoek nog in de kinderschoenen. Hoewel het eerste succes veelbelovend is, moet nog een manier gevonden worden om de bacterie bij wilde muggen in te brengen.

Reageer op dit artikel