nieuws

De 5 best practices van Bol.com

Geen categorie

In juni deed WUA! onderzoek naar het online oriëntatieproces voor het aankopen van een boek. Bol.com lijkt de markt te verpletteren met een vindscore van 100 procent.

Het onderzoek laat zien dat Bol.com door 57,5% van de respondenten als nummer 1 voorkeur wordt aangemerkt (vorig jaar was dat 27,5%). Ook heeft Bol.com de hoogste Net Promotor Score en wordt het bedrijf door 42,5% als meest innovatief aangemerkt. Uit de antwoorden van de respondenten waarom ze voor Bol.com kiezen, is een aantal succesfactoren af te leiden.

1. TV-reclame werkt
Bol.com is de laatste jaren flink bezig geweest met het profileren van de website op diverse traditionele mediakanalen, wat duidelijk vruchten afwerpt.

2. Haal klanten binnen, maar hou ze ook vast
Heel veel mensen kiezen voor Bol.com omdat ze er eerder gekocht hebben en omdat de site vertrouwd aanvoelt.

3. Lever sneller dan de concurrentie
Wie bij Bol.com voor 22.00 uur bestelt, kan zijn bestelling de volgende dag al thuis verwachten. Snelle levering kan doorslaggevend zijn.

4. Tweedehands werkt
Bol.com onderscheidt zich sinds een paar jaar met tweedehands boeken. Veel respondenten vinden dit een prettige toegevoegde waarde.

5. Creëer een idee van volledigheid
Hoewel Bol.com niet eens het grootste assortiment aan boeken heeft, is bij vrijwel alle respondenten de perceptie van volledigheid aanwezig. Dit kan komen omdat het bedrijf de zoekfunctie zeer overzichtelijk heeft gemaakt met een uitgebreide categorisatie.

De komende tijd zal de online boekenmarkt in Nederland een stormachtige tijd doormaken. In september is het wachten op de komst van Amazon. In de VS heeft Amazon.com een omzet van 48 miljard dollar en een aandeel van 25% in ALLE online aankopen …

(Bron: frankwatching.com). Kijk ook op webwinkelweblog.nl.

Reageer op dit artikel