nieuws

Philips-incubator wordt in fase gebracht

Geen categorie

Om de omzetgroei te versnellen maakt Philips gebruik van speciale incubators. Deze in aparte bedrijfsstructuren ondergebrachte kweekvijvers hebben tot doel nieuwe kansen te ontdekken.

De Incubators zetten deze kansen vervolgens zelf om in succesvolle projecten en producten op basis van nieuwe Philips-technologieën. Wat de Incubators gemeen hebben, is dat zij ieder voor zich bepaalde fases van ontwikkeling moeten doormaken voordat ze zich op de markt kunnen bewijzen.

Het bleek echter voor Philips lastig om de staffing van de managementteams aan te laten sluiten bij de uitdaging waar de incubators op dat moment voor staan. De afdeling organisatiediagnose en organisatieontwikkeling van HRD-adviesbureau GITP werd gevraagd de ontwikkeling van de kwaliteiten van de Incubatorteams en de aansturing daarvan beter aan te laten sluiten bij de fase van de incubators als bedrijf.

In fase brengen
Aan de hand van een vragenlijst bracht GITP in kaart in hoeverre het stadium van teamontwikkeling in de pas liep met het ontwikkelstadium van een bedrijf.
Elk teamlid kreeg een individuele terugkoppeling van de vragenlijst, gevolgd door een interview over de eigen rol, doelen en resultaten. Daarna volgde een confrontatie tussen doelen, prioriteiten en ontwikkelingsfase van de incubator met de kracht, kwaliteit en drijfveren van het huidige team. Deze confrontatie leidde naar conclusies, aanbevelingen en acties om voorspelbaar de volgende fase van groei en ontwikkeling van de Incubators te realiseren.

Bespreekbaar en oplosbaar
De eerste incubator werd gedraaid als pilot. Deze stond aan de vooravond van een spin-off en is sindsdien met een vestiging in New York en Eindhoven heel succesvol. Daarna volgen 2 incubators in vroegere ontwikkelstadia, waarvan de tweede nu eveneens klaar is voor de markt.  ‘Met de vragenlijst legde GITP een aantal pijnpunten bloot. Wanneer je dat op papier ziet vormgegeven, en duidelijk wordt welke conclusies je daaruit kunt trekken, snap je het ook. Dit maakt knelpunten bespreekbaar en op een prettige, niet vingerwijzende manier oplosbaar. Je ziet bijvoorbeeld dat sommige mensen net niet op de juiste plek zitten. Mensen voelen zich daar niet lekker bij, maar vinden het vaak lastig om dat onder woorden te brengen. Ze zijn tenslotte succesvol geweest tot het punt waar ze nu staan. Het is misschien op het eerste gezicht niet altijd de meest prettige stap die je dan moet nemen, het is wel de meest nuttige. En uiteindelijk is het voor iedereen ook de meest bevredigende.'

Klaar voor omzet
‘Zonder GITP waren we met het eerste incubator-team ook de markt op gegaan', zegt Warden Hoffman, hr manager van de Philips incubator. ‘Maar ik denk dat een aantal zaken waar we nu half tegenaan lopen dan grotere problemen hadden veroorzaakt. De supply chain bleek bijvoorbeeld een puinhoop. We zijn daarom dezelfde week nog op zoek gegaan naar een supply chain manager. Het tweede incubator-team heeft nu een nieuwe manager die heel strak structuren en processen begeleidt. Dat is best lastig voor dit team, maar de organisatie is nu wel klaar om omzet te gaan genereren. Als we onze sales prognoses niet waar hadden kunnen maken voor het eerste jaar, hadden we een serieus probleem gehad.'

Bron: GITP

Reageer op dit artikel