nieuws

Bijna 5% meer rendement voor duurzaam bedrijf

Geen categorie

Bedrijven die duurzaam ondernemen leveren gemiddeld 4,8 procent meer rendement op. Dit blijkt uit een 18 jaar durend onderzoek van Harvard University onder 180 beursgenoteerde bedrijven. Drie economen hebben aangetoond dat aandelen van bedrijven die duurzaam ondernemen gemiddeld 4,8 procent beter rendeerden dan bedrijven die dat niet deden. Ondernemingen die duurzaamheid integreren in hun bedrijfsvoering waren […]

Bedrijven die duurzaam ondernemen leveren gemiddeld 4,8 procent meer rendement op. Dit blijkt uit een 18 jaar durend onderzoek van Harvard University onder 180 beursgenoteerde bedrijven.

Drie economen hebben aangetoond dat aandelen van bedrijven die duurzaam ondernemen gemiddeld 4,8 procent beter rendeerden dan bedrijven die dat niet deden.

Ondernemingen die duurzaamheid integreren in hun bedrijfsvoering waren daarnaast minder volatiel – lieten minder koersschommelingen zien – en behaalden een betere return on assets dan de low sustainability-groep.

Voor het onderzoek zijn de financiële prestaties van verschillende bedrijven bekeken, waaronder Ford, Southwest Airlines en Novo Nordisk.
De onderzoekers onderscheidden bedrijven in een high sustainability-groep en een low sustainability-groep. De twee groepen zijn getest op verschillen in gedrag en prestaties gedurende 18 jaar.

Dat de high sustainability groep betere financiële prestaties haalt komt volgens de onderzoekers dat ze meer gericht zijn op de langere termijn.
Daarnaast concentreren ze zich op een brede groep stakeholders, zoals werknemers en klanten, en niet alleen de aandeelhouders.
Door transparante verslaglegging en betrokkenheid bij stakeholders te verkrijgen ontstaan banden op basis van gezamenlijk vertrouwen. Deze bedrijven trekken daarom altijd meer toegewijde in plaats van vluchtige investeerders aan.

High sustainability bedrijven zorgen door de bank genomen ook beter voor hun personeel door bijvoorbeeld te zorgen voor veilige werkomstandigheden.
Daarnaast voeren ze doorgaans hun due diligence onderzoeken beter uit, waardoor kosten, mogelijkheden en risico's beter worden ingeschat.

Het onderzoek concludeert dat de high sustainability groep meer proactief, meer transparant en meer verantwoordelijk is. Bedrijven die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan blijken op alle punten beter scoren.

Bron: Club van 30, Charlotte van Lingen

KLIK HIER om het hele bericht te lezen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels