nieuws

Column Michel de Haan

Geen categorie

Voor de meeste facilitair managers is het geen makkelijke

Service re-engineering

Voor de meeste facilitair managers is het geen makkelijke tijd. Als je denkt dat je echt op alle fronten zeer kosten efficiënt bezig bent geweest wordt je alsnog gevraagd een bijdrage te doen aan de bezuinigingsplannen. Een rondje inkoop heb je al achter de rug en leveranciers nog verder onder druk zetten werkt waarschijnlijk averechts. Qua huisvesting heb je de afgelopen jaren ook al het nodige gedaan en zelfs de mogelijkheden van werkplekbezettingsoptimalisatie en thuiswerken heb je benut. Maar toch wordt je gevraagd met voorstellen te komen om te bezuinigen.

Met die gedachten liep ik de Bruna-boekwinkel binnen. In  ons dorp is Bruna niet alleen een boekwinkel maar ook een postkantoor. De medewerkers schieten heen en weer achter de verschillende balies. Het is net een toneelstuk. Alleen het snel wisselen van kostuums ontbreekt nog. Niettemin een briljante bezuinigingsactie van Tante Post. Efficiënt gebruik van de huisvesting en optimale benutting van de het personeel. En bovendien is het werk van de medewerkers veel afwisselender geworden. Een prima recept om daarmee eens volledig ‘out of the box' naar uw eigen facilitaire organisatie te kijken.

Bij veel van onze klanten tref ik een receptie aan met aparte beveiliging. Bestaan er geen representatieve beveiligers die ook een gastvrouw rol kunnen vervullen? Bij grotere kantoren is een klein winkeltje opgenomen. Zou dat niet geïntegreerd kunnen worden met de receptie en ontvangst?  Waarom zou een beveiliger op zijn ronde door het gebouw ook niet even het vergadercentrum kunnen doorlopen en kunnen checken of alles nog compleet is en op zijn plek staat? Waarom denken we nog gescheiden over werkplekservices vanuit IT en facilitair?
Is het niet een enorm genot als je auto voor een technische beurt ook even gewassen wordt. Daarmee krijg je niet alleen een technisch ‘schone' auto terug maar ook een visueel schone auto.

Kortom, het wordt tijd om te praten over echte integrale facilitaire dienstverlening en dan niet alleen op regie-niveau maar ook op operationeel niveau. Een postkamermedewerker, een receptionist, een cateringmedewerker en een handyman verworden tot een service medewerker.
Met elkaar hebben zij de verantwoordelijkheid het gebouw en de facilitaire operatie gaande te houden en de gebruikers de optimale werkomstandigheden te bieden.
En laten we wel zijn: de gebruiker begrijpt nu al niks van de taakverdeling in de facilitaire organisatie, dus laten we het hun makkelijk maken.

Michel de Haan is directeur van Procore huisvesting- en facility management bv (www.procore.nl)

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels