nieuws

Innovatie niet via de lijn!

Geen categorie

Dagelijks meldt het journaal de ene economische tegenvaller na de ander. Slechte economische jaren achter ons, weinig perspectief in het jaar vóór ons. Hoe houden we desondanks energie in de organisatie? Hoe kunnen we ‘omdenken', deze crisis benutten voor iets positiefs?

De meeste creativiteit wordt geboren in karige tijden. Creatief zijn met weinig middelen. Een crisis maakt innovatief. Heeft HR een rol in het aanjagen van creativiteit en innovatie? Natuurlijk, het gaat immers om het beter benutten van al het talent.

Wel, daar liggen kansen. Te beginnen met het in de spots zetten van innovaters en vernieuwers. Heeft uw bedrijf al een jaarlijkse innovatieprijs met bijvoorbeeld een leuk geldbedrag om te investeren in die innovatie?  Prachtige nominatierondes, waarin de innovaters in de spotlights komen te staan. Met bijvoorbeeld een juryprijs en een publieksprijs, verkozen door de medewerkers. Het werkt aanstekelijk verzeker ik u.

Leemlaag
Hoe komt het dan dat er zo weinig creatiefs naar boven komt? Dat komt onder andere door de beschermende leemlaag, die boven en om medewerkers is heen gegroeid. 'Oh, dat heb ik ook als eens geprobeerd, is mij toen ook niet gelukt' of ‘joh begin er niet aan, ik heb het eens gedaan en er alleen maar ellende aan over gehouden'. Er is vaak veel te weinig enthousiasme om de innovator te ondersteunen, om te stimuleren om juist door te gaan. Ook de gunfactor speelt daarbij een rol. In ons het-maaiveld-is-de-norm landje wordt veel te weinig ‘de glorie' aan elkaar gegund. Dat mag wel een beetje meer.

Zorg wel dat je de innovatievoorstellen niet via de lijn laat indienen, want dan komt er niet veel van terecht. Die lijn-laag hoort vaak bij de leemlaag. Neen, voorstellen rechtstreeks indienen bij een innovatieteam. Maak verder een jury met een aantal medewerkers, een paar or-leden en natuurlijk de CEO/directeur/ bestuurder als voorzitter van de jury.

Innovatiesessies
Als klimaatversterker is het aan te bevelen om voor groepen innovatiesessies te organiseren. Denk aan voorbeelden als de Young Company (medewerkers jonger dan 30 jaar), de Wisdomgroup (een groep wijze mannen en vrouwen), Mixgroup (een mix van leeftijden, functies en organisatieonderdelen) of een Stakeholdersmix van klanten en medewerkers. Ervaring leert dat er enorm veel loskomt aan ideeën. Als van elke vijf ideeën er één tot wasdom komt is dat één maal winst. Een niet onbelangrijk effect is dat de energie van groepen mensen weer gaat stromen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels