nieuws

Column Bart Wijnands

Geen categorie

FM: het kan anders…

FM: het kan anders

De laatste tijd is er veel te doen over de stakingen in de schoonmaakbranche. Schoonmakers eisen een betere CAO. Vakbonden en werkgevers buitelen over elkaar heen, maar een oplossing is er vooralsnog niet. Het is een lastige kwestie. Binnen de huidige schoonmaakcontracten wordt de nadruk gelegd op het beheersen van de kosten aan de onderkant. De uitvoering moet zo goedkoop mogelijk, en binnen een zo kort mogelijk tijdsbestek.
Op het gebied van catering en beveiliging speelt een soortgelijke problematiek.
Tegenreacties zijn er inmiddels. De Code Verantwoordelijk Marktgedrag streeft naar een gezonde schoonmaakmarkt  En brancheorganisaties in de schoonmaak-, catering- en beveiligingsbranche hebben in oktober 2011 een bidbook overhandigd aan minister Kamp van Sociale Zaken.

Ruimte creëren
De vraag is nu: hoe kom je uit die impasse?
Door als bedrijf goed te kijken naar je totale facilitaire keten, inclusief alle managementstructuren die intern en bij de leverancier zijn opgetuigd, creëer je ruimte. 
Ruimte om een betere dienstverlening te bieden, bijvoorbeeld schonere wc's, tevreden gasten in het bedrijfsrestaurant, een goed geholpen klant door de receptie. Zonder dat dit tot hogere kosten leidt.

Als je de managementstructuren van de eigen facilitaire organisatie en die van de dienstverlener over elkaar heen legt, zie je vaak meerdere verantwoordelijken die direct of indirect een deelgebied besturen.
Als je de totale kosten gaat optellen van de (contract)managementstructuren die in stand worden gehouden om aan de onderkant lage kosten te krijgen, dan is soms de conclusie dat de verhouding tussen roeiers en stuurlui in de boot wat scheef ligt.
Meerdere mensen bemoeien zich inhoudelijk met de uitvoering. In de praktijk komt het vaak voor dat je je als bedrijf bezighoudt met de uitvoering, in plaats van wat het resultaat moet zijn van die uitvoering.
Je krijgt dan bijvoorbeeld discussies over artikelen die wel of niet in het assortiment zitten. Terwijl het primaire belang is dat gasten blij zijn met het restaurant (gasttevredenheid) en er ook daadwerkelijk gebruik van maken (capture rate).
Bovendien geldt: hoe meer schakels, hoe meer ‘gepraat' en minder actie, en hoe meer kans op fouten. En fouten herstellen kost tijd en geld.

Anders
Dat kan anders. Efficiënter. Door de totale structuur van de eigen organisatie en die van de dienstverlener over elkaar te leggen en na te denken over waar je daadwerkelijk zelf op wilt sturen en wat je over wilt laten aan de dienstverlener, kun je met eenvoudigere (en dus goedkopere) structuren toe.
Door het aantal leveranciers verder te beperken kun je bovendien een betere en meer aanwezige aansturing van de leverancier krijgen, in plaats van diverse managers die voor ieder deelgebied af en toe langskomen.

Het heeft dus echt voordelen om te kiezen voor een duidelijke constructie van één eindverantwoordelijke die de uitvoering overziet èn die een leverancier aanstuurt die meerdere diensten levert.

Dat vraagt wel om een ander ‘model' in de eigen organisatie. Je eigen organisatie heeft meer een helikopterview en beweegt zich niet meer op operationeel niveau, maar op tactisch/strategisch niveau.
De leverancier houdt zich bezig met de uitvoering. Die besluit welke toiletblokken en desinfecterende sprays gebruikt worden, welke uitrusting de beveiligingsmensen nodig hebben en hoe je een gezond, smaakvol en gevarieerd assortiment aanbiedt in het bedrijfsrestaurant.

Een ander model dus, met ook een ander type leverancier.
Versimpeling, daar draait het om. Minder schakels. Minder kosten, zonder dat dit leidt tot meer werkdruk voor de persoon op de werkvloer.
Je kunt 5% besparen op kosten voor catering, schoonmaak, receptie en beveiliging – enkele van de grootste facilitaire kostenposten.

De laatste tijd zien wij een toename van multiservices-contracten, bijvoorbeeld schoonmaak gecombineerd met catering en receptiediensten.
Ook middelgrote en kleine organisaties kunnen hierbij winst halen. Kleinere organisaties hebben vaak geen experts op het gebied van schoonmaak of catering, een multiservicesaanbieder heeft deze kennis wel. De professionaliteit gaat omhoog, eindgebruikers zijn tevreden.

En de medewerkers? De schoonmakers, de koks, de telefonistes? Zij gaan met plezier naar hun werk. Ze zijn met hun vak bezig, voelen zich gekend en gewaardeerd. Waardoor de kans op ontevredenheid en stakingen een stuk minder wordt. En daar worden we allemaal beter van!

Bart Wijnands is directeur van Eurest Services

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels