nieuws

Column Ronald Bruins

Geen categorie

Verhalen vertellen

Verhalen vertellen

Het is roerig in de branche. Op het moment van schrijven zijn actievoerders van FNV op de koffie gegaan bij wat retorisch door de vakbond ‘schoonmaaksjeiks' worden genoemd, oftewel de topmannen van Vebego en Facilicom. Die hebben trouwens, naar goed communicatief gebruik, de deuren open gezet en hebben de schoonmakers allervriendelijkst ontvangen. Dat getuigt van klasse. De Telegraaf maakt ondertussen melding
van een woedende Philips. Door een gepland bezoek van FNV aan hun topman thuis zou de privacy worden geschonden. De communicatieadviseurs van de elektronicagigant hebben duidelijk hun huiswerk niet gedaan. Van Pieter Storms van Breekijzer vroeger tot aan de stakers van januari…. Je ontvangt iedereen
eerst maar eens met een kopje koffie. In alle relatieve rust, zoals Gom en Facilicom hebben gedaan.

Teken aan de wand
Nu vraagt u zich wellicht af: wat heeft dit allemaal met schoonmaak te maken? Ik werk me suf om mijn objecten spic en span schoon te krijgen. Wat heeft dit ermee van doen? Ik voel van harte met u mee. Ook ik heb me  het me de afgelopen periode wel eens afgevraagd: wat heeft dit nog met het echte schoonmaken van doen? Of, zoals Dick van Zomeren, nog volop verbonden aan Service Management, steevast zegt: houd het bij de schoonmaak! Wars van managementtaal als hij is. Ik ben het ook van harte met hem eens. Tegelijkertijd zijn de acties een teken aan de wand. Van opdrachtgevers die blijkbaar schoonmaak zien als een commodity, een lelijke Engelse term voor iets wat er gewoon moet zijn, maar waar jammer genoeg weinig aandacht voor is.
Ook ons marktoverzicht verraadt dat de marges meer en meer onder druk staan.

Gekoesterde inhoud
Hoe komen we uit deze impasse? Het antwoord ligt volgens mij in de door Dick en mij zo gekoesterde inhoud. Het begint bij vakkennis. Weten wat op de werkvloer wel en niet werkt en wat nieuw is. Van stripper tot wax, van schrobmachine tot aan werkwagen… Met kennis van zaken kun je vervolgens een verhaal vertellen. Dat moet aansluiten op de belevingswereld van de klant. Want immers, schoonmaken doe je niet zomaar. Dat doe je omdat je iets bijdraagt aan de primaire bedrijfsvoering van je klant. In het geval van het ziekenhuis is dat de gezondheid van de patiënt. Zoals enkele leveranciers van schoonmaakartikelen tegen me zeiden: het lijkt in de schoonmaak dat we ons verhaal niet goed over de bühne kunnen krijgen. Ik zie hier een belangrijke rol weggelegd voor Service Management. Wij doen niet anders dan verhalen vertellen en dat al sinds 1978. Dat zijn verhalen die goed gelezen worden. Door opdrachtgevers, leveranciers, het intermediair en natuurlijk schoonmaakbedrijven zelf. Maar we zijn wel kritisch, net als de klant in de praktijk. Is dit echt nieuw of is het nieuwe wijn in oude zakken?

Ronald Bruins is van hoofdredacteur Service Management, rbruins@kluwer.nl

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels