nieuws

Hoe word ik een Local Hero?

Geen categorie

Nederland kent steeds meer lokale helden: mensen die hun lokale leefomgeving aansteken met het duurzaamheidsvirus.

Hoofdredacteur Jan Bom van het nieuwe tijdschrift P+, waarin deze nieuwe trend beschreven wordt, beschrijft de vier eigenschappen waarover een Lokale Held moet beschikken:
1. Je moet een gouden idee hebben. Voel de tijdgeest aan en maak de vertaalslag naar een praktisch plan.
2. Je moet altijd maar door blijven gaan. Vergeet bescheidenheid. Local Heroes achtervolgen je dag en nacht om hun zin te krijgen.
3. Je moet financiële voordelen kunnen regelen. Een Local Hero weet hoe de hazen lopen en brengt geld in het laatje.
4. Je moet draagvlak kunnen creëren. Met z'n allen bereik je meer. Laat alle neuzen dezelfde kant op wijzen.

Nel de Jager heeft ze alle vier.  Ze verleidde de winkeliers van de Utrechtsestraat in Amsterdam een 'Klimaatstraat' te beginnen. De aanleiding voor dit initiatief had niets te maken met duurzaamheid: de middenstand had veel last van slechte bereikbaarheid door een opengebroken wegdek.  Ze ontving 15.000 euro van de gemeente om het probleem aan te pakken. Maar ze deed veel meer en ging ongevraagd adviezen uitdelen over hoe je kunt bezuinigen door reductie van CO2-uitstoot. Zoals het gebruik van  energiezuinige LED-verlichting, energiescans, slimme stekkers en elektrische vervoermiddelen. En ze zorgde voor veel publiciteit – dus meer omzet.
Slim en onverzettelijkheid zijn, praktisch inzicht en organisatievermogen hebben, mensen enthousiast maken: voila, de Local Hero!

(Bron: p-plus.nl).
Kijk ook op schwabfound.org.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels