nieuws

Potentie energiezuinige gebouwen onvoldoende benut

Geen categorie

De potentie van duurzaam vastgoed wordt nog onvoldoende benut, omdat het gebruik van de gebouwen niet altijd tot energiezuinigheid leidt. Dat zegt Jac Bressers, Head of Property Management van Jones Lang LaSalle Nederland. Zijn bedrijf onderzocht 272 gebouwen op onder andere duurzaam gebruik.   "In de onderzochte portefeuilles zien wij dat huurder en verhuurder vaak […]

De potentie van duurzaam vastgoed wordt nog onvoldoende benut, omdat het gebruik van de gebouwen niet altijd tot energiezuinigheid leidt. Dat zegt Jac Bressers, Head of Property Management van Jones Lang LaSalle Nederland.

Zijn bedrijf onderzocht 272 gebouwen op onder andere duurzaam gebruik.  

"In de onderzochte portefeuilles zien wij dat huurder en verhuurder vaak nog geen concrete afspraken hebben gemaakt over duurzaam gebruik. Hierbij kun je denken aan afspraken over openingstijden en de tijdstippen en delen van het gebouw waar in de avonduren kan worden overgewerkt. Als je dat namelijk niet doet, is het net als hard en sportief rijden in een energiezuinige auto. Het verbruik ligt dan echt hoger in vergelijking met een minder zuinige auto waarin de chauffeur Het Nieuwe Rijden toepast.

Het maken van afspraken over duurzaam gebruik van een gebouw gebeurt door het afsluiten van een duurzaam huurcontract, een zogenoemde greenlease. Eigenaar en gebruiker leggen daarin de verdeling vast van de kosten, de opbrengsten en de risico's bij het verduurzamen van een gebouw zodat maatregelen meetbaar en controleerbaar worden." 

Het onderzoek leverde nog meer resultaten op:

– de gemiddelde servicekosten zijn de afgelopen vijf jaar nauwelijks gestegen. De gemiddelde servicekosten lagen in 2010 op bijna € 35,- per vierkante meter verhuurbaar vloeroppervlak (vvo) per jaar.
– Bijna de helft van deze kosten bestaat uit kosten voor verwarming en elektra (47 procent). In 2004 was dit nog 36 procent, dit is een stijging van ruim 10 procent.
– De kosten voor energieverbruik (elektra +5%, verwarming +9%), installaties (+24%) en schoonmaak (+19%) zijn aanzienlijk toegenomen, terwijl de kosten voor huismeester (-44%), beveiliging (-14%) en vuilafvoer (-14%) daalden.

Op basis van de benchmark, waarin de servicekostengegevens van 272 kantoorgebouwen zijn verwerkt, stelt Jones Lang LaSalle dat gebouwen met een energielabel uit een hoge categorie (A t/m C) niet altijd lagere energie- en servicekosten hebben.
Omdat in de benchmark een beperkt aantal gebouwen (75 van de in totaal 272) is onderzocht met een energielabel uit een hogere categorie, is het lastig om hierover eenduidige conclusies te trekken.

Op basis van aanvullend kwalitatief onderzoek zijn er echter concrete aanwijzingen dat dit resultaat het gevolg is van onder andere het hoge serviceniveau van deze vaak nieuwe, duurzaam ontwikkelde gebouwen gecombineerd met een intensiever gebruik per vierkante meter vloeroppervlak.

In deze gebouwen wordt steeds vaker Het Nieuwe Werken toegepast wat leidt tot  een hogere bezettingsgraad (meer mensen op minder vierkante meters). Dit betekent dat kantoorgebruikers niet alleen naar de servicekosten per vierkante meter moeten kijken maar vooral naar de integrale huisvestingskosten per full-time medewerker (fte).

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels