nieuws

Sociale media scheppen nieuwe leidinggevenden

Geen categorie

Te vaak denken HR-functionarissen bij de term ‘social media' alleen aan de bijbehorende richtlijnen. Maar Facebook, Twitter en LinkedIn beïnvloeden het hele HR-beleid. En ze stellen ook nieuwe eisen aan leidinggevenden.

De training ‘Social Media inzetten voor HR' zal licht werpen op dit bredere perspectief van social media.

Twitteren namens jezelf, of namens bedrijf?
Een medewerker van de Britse omroepmaatschappij BBC verandert van baan. Met grote gevolgen. Want ze gaat niet alleen voor een ander bedrijf werken, ze gaat daar ook voor twitteren. En dat vormt voor haar oude werkgever reden om naar de rechter te stappen. In haar twitternaam is namelijk ‘BBC' verwerkt, en hoewel ze nu onder een andere naam verder twittert, vindt de omroepmaatschappij dat haar volgers niet met haar mee mogen verhuizen.

Het gevolg van slechte afspraken, vindt adviseur Diana Russo. ‘Wat dat betreft heeft Frits Wester het beter geregeld. Die twittert niet namens RTL, maar namens zichzelf.‘

Is Russo dus voorstander van een dichtgetimmerd sociaal mediabeleid? ‘Dat hangt ervan af‘, zegt ze. ‘Ben je een procedurele werkgever met een hele boekenkast aan personeelshandboeken, kun je het sociaal mediabeleid niet afdoen in een A4'tje. Maar laat je juist alles vrij, moet je ook over sociale media niet krampachtig gaat doen.‘

Strategisch
Maar, benadrukt ze, haar training gaat niet alleen over het vastleggen van een beleid. ‘Sociale media beïnvloeden het hele HR-werkterrein. Nee, niet alleen recruitment, maar ook opleidingen, communicatie en zelfs strategische zaken. Want de nieuwe media dwingen de HR-afdeling na te denken over de rol van de leidinggevenden.'

Waarom? Omdat sociale media grenzen doen vervagen: tussen afdelingen, en zelfs tussen hele bedrijven.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels