nieuws

Abvakabo FNV start meldpunt misstanden zorg

Geen categorie

Abvakabo FNV heeft het afgelopen jaar veel geïnvesteerd in gesprekken met medewerkers uit de verpleeg-, verzorgingshuizen en thuiszorg (VVT). En in veel van deze gesprekken gaven medewerkers aan niet de kwaliteit van zorg te kunnen bieden die ze zouden willen leveren en waar bewoners en cliënten recht op hebben, bijvoorbeeld volgens het zorgplan. Ook in […]

Abvakabo FNV heeft het afgelopen jaar veel geïnvesteerd in gesprekken met medewerkers uit de verpleeg-, verzorgingshuizen en thuiszorg (VVT). En in veel van deze gesprekken gaven medewerkers aan niet de kwaliteit van zorg te kunnen bieden die ze zouden willen leveren en waar bewoners en cliënten recht op hebben, bijvoorbeeld volgens het zorgplan. Ook in het onderzoek dat Abvakabo FNV onlangs hield onder 2500 van haar leden, werkzaam in de VVT, stelde 77% van de medewerkers niet de kwaliteit van zorg te kunnen bieden die nodig is.

Zorgmedewerkers geven aan dat door te weinig collega's en te veel flexibiliteit (steeds wisselende gezichten), een te hoge werkdruk ontstaat. Door deze hoge werkdruk kan niet voldoende zorg geboden worden. Medewerkers doen hun best, maar gaan met een ontevreden gevoel naar huis aan het einde van hun dienst.

Cao VVT
Samen met honderden zorgmedewerkers heeft Abvakabo FNV de inzet voor de nieuwe cao VVT bepaald. Kwaliteit van zorg is één van de speerpunten voor de nieuwe cao. Werkgevers stellen echter dat de grote meerderheid van het personeel, maar ook van de bewoners en cliënten, tevreden is over de kwaliteit van zorg. En dat de plekken waar het mis gaat, slechts incidenten zijn. Door middels een meldpunt drie weken lang te inventariseren waar het misgaat met de kwaliteit van zorg, wil Abvakabo FNV aantonen dat je niet meer kunt spreken over incidenten, maar dat er structureel wat moet verbeteren in de zorg.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels