nieuws

Column Jaap van Daalen

Geen categorie

Het Nieuwe Werken = Nieuwe Mobiliteit

Het Nieuwe Werken = Nieuwe Mobiliteit
 
De crisis is echt niet alleen maar negatief, maar zorgt ook voor wezenlijke veranderingen, ja zelfs verbeteringen van onze manier van werken en leven. Zo ben ik er van overtuigd dat deze uitdagende omstandigheden, waar we nu overigens al weer ruim drie jaar in zitten, een grote bijdrage hebben geleverd aan de definitieve doorbraak van Het Nieuwe Werken (HNW).
De directe stimulans om dit nu door te voeren ligt vooral in de besparing op vierkante meters die kan worden doorgevoerd. Reducties van 30% tot 50% in benodigde kantoorruimte leiden tot zeer forse besparingen en zijn daarmee voor veel directies de directe aanleiding om HNW in te voeren. En dat naast de lagere kantoorkosten een hogere productiviteit en tevredenheid van de medewerkers wordt bereikt is laster meetbaar maar mooi meegenomen.
 
Wat we langzamerhand gaan zien is dat HNW ook daadwerkelijk leidt tot andere, nieuwe vormen van mobiliteit. En dat heeft alles te maken met een afnemende en veranderende vraag naar mobiliteit, mede als gevolg van HNW. Medewerkers die 'vroeger' 5 dagen per week met de arbeidsvoorwaardelijke leaseauto als vanzelfsprekend naar kantoor gingen, doen dat nu nog maar 2 of 3 keer per week.
In onze analyses is ook duidelijk te zien dat bij bedrijven die HNW hebben ingevoerd de gemiddelde kilometrages afnemen. En vergis je niet in de besparing die dat oplevert. Bij een besparing van 10% in kilometers is een besparing van € 600,- tot € 1.000,- per auto per jaar zeker haalbaar. Bij een wagenpark van zeg 500 auto's is dit dus al gauw 4 ton op jaarbasis!
 
Daarnaast gaan berijders zich steeds meer afvragen of ze bereid zijn om de hoge lasten van de grote leaseauto (lees: bijtelling) nog wel willen dragen voor die paar dagen dat ze die leasebak nog gebruiken.
Binnen bijna alle organisaties zien we een zeer sterke groei van het A- en B-segment, de berijder kiest voor kleinere, zuinige auto's met lagere bijtellingspercentages. En 1 klasse zuiniger betekent een 10% lager brandstofverbruik. En kijkend naar Hybrids, Plugins en electrische auto's, die zijn qua brandstofkosten en bijtellling heel aantrekkelijk voor de portemonnee van werknemer en werkgever!
En de vraag komt dan al snel op hoe dit te organiseren binnen de bestaande regelingen? Wie betaalt de electriciteit die thuis wordt 'getankt'? En de laadpaal? En wat als er verhuisd wordt? En wat doen we als de werknemer met zijn Hybrid toch teveel benzine rijdt?
 
En dan is daar natuurlijk ook nog Generatie Y en X, die al Facebookend, Whatsappend en Twitterend (en ja, ook af en toe mailen en bellen) de flexibiliteit zoekt van de juiste mobiliteit op het juiste moment. Dat kan een kleine, elektrische stadsauto zijn, de fiets of een scooter.
En voor de vakantie een flinke stationwagon of SUV. Want waarom zou je 365 dagen betalen voor een grote auto die je eigenlijk maar een paar weken nodig hebt?
 
Maar hoe moet de werkgever dit nu allemaal regelen? De traditionele autoregeling voldoet niet meer. En de simpele oplossing, we noemen het leasebudget nu het mobiliteitsbudget, is ondoordacht en werkt kostenverhogend.
Werkgevers zullen een nieuwe regeling moeten ontwerpen, een Mobiliteitsregeling. Met oplossingen die per doelgroep zullen verschillen. Met veel aandacht voor flexibiliteit en uitvoerbaarheid. En kijken naar de mogelijkheden om nieuwe technieken in te passen, eventueel eerst als test.
 
Door gebruik te maken van de nieuwe mogelijkheden kan de TCO van de Nieuwe Mobiliteit met 10% tot 25% dalen. Goed voor werkgever, werknemer en duurzaamheid. Een mooi gevolg van de crisis!

 
Jaap van Daalen is algemeen Directeur van de ROI groep.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels