nieuws

LEAN bij overheid elimineert verspilling

Geen categorie

Er kan veel verbeterd worden aan de kwaliteit van de publieke dienstverlening . Dat zegt organisatieadviseur Bert Teeuwen. Hij weet hoe.

Veel overheden zijn gewend dat in hun organisatie de ambtenaar of de politiek centraal staat. Bij de zogeheten lean overheid daarentegen draait alles om de burger. LEAN is een in het bedrijfsleven populair verbeterprogramma waarin Teeuwen ook veel kansen ziet voor de publieke dienstverlening. Het is een managementfilosofie gericht op waardetoevoeging voor de klant en eliminatie van activiteiten met veel verspilling.

Een van die activiteiten, vertelt Teeuwen, is het 'rollator aanvraagproces'. Het speelt zich af bij een grote gemeente, waar de aanvraag begint met controle-instructies via indicatieartsen. Een procedure die de gemeente per aanvraag twintig keer meer kost dan de inkoopprijs van een gemiddelde rollator. En dat alles om misbruik te voorkomen. Teeuwen: 'In een lean overheid maken dit soort onlogische processen geen schijn van kans. Want daar zijn medewerkers en leidinggevenden voortdurend op zoek naar dit soort verliezen om die te elimineren.'

Teeuwen schreef op humoristische wijze een boek over deze verbetermethode: LEAN voor de overheid (Academic Service – 176 blz. – EUR 24,95), waarin meer voorbeelden staan van verspilling, ook geeft hij oplossingen. 'Het draait allemaal om de juiste houding. Leidinggevenden stimuleren hun medewerkers om eigenaarschap van processen op zich te nemen. Leidinggevenden formuleren de verbeterdoelen en de criteria, de medewerkers de oplossingen.'

Kijk ook op leanuk.org en slimmernetwerk.nl.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels