nieuws

Meer dynamiek door Het Nieuwe Werken

Geen categorie

De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) wil meer dynamiek in de organisatie brengen. Medewerkers moeten actief kennis gaan delen, strategisch meedenken en netwerkvaardig worden. De RCE koos voor Het Nieuwe Werken in combinatie met Het Nieuwe leren om dit te realiseren.

Talent wordt zichtbaar
Ilse Konijnenbelt, afdelingshoofd P&O schetst welke middelen werden ingezet om medewerkers achter hun bureau vandaan te halen en meer te laten interacteren met stakeholders. Zo'n honderd werknemers doen mee aan de pilot. Sommigen kregen een tablet, via het interne sociaal netwerk Yammer houden ze contact met elkaar. Er is een e-learning center met veel informatie educatieve video's en trainingstrajecten.

Deze middelen zijn er mede op gericht dat medewerkers hun portfolio in de etalage zetten: ‘Kijk eens wat ik kan!' Met Het Nieuwe Werken en Het Nieuwe Leren wil de RCE dus het aanwezige potentieel ontsluiten, kennisdeling en samenwerking verbeteren en inzetten op persoonlijke ontwikkeling.

Bjorn Romme van Interaction Groep is projectleider van de pilot en formuleert het zo: ‘Mensen en hun talenten zijn ons kapitaal. Hoe blijven ze van waarde voor de organisatie? Daarvoor moeten we bepalen op welke plek iemands talent het beste uit de verf komt. Er is hier veel talent, maar niet altijd zijn mensen zich daarvan bewust.'

Coachende stijl leidinggevenden
Het Nieuwe Werken vraag om een andere stijl van leidinggevenden. Met een coachende stijl van leidinggeven (geen directieve) gaan zij mensen aanspreken op hun verantwoordelijkheid en sturen op output (en dus niet meer op aanwezigheid). Op die manier geïmplementeerd zullen Het Nieuwe Werken en Het Nieuwe Leren bij de RCE zorgen voor vitaliteit, fun en een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening. We zouden het ook ‘duurzame inzetbaarheid' kunnen noemen.

Hoe pakt het uit?
Maar wat vinden de medewerkers er van? We informeren bij Frank Bergevoet, Programmaleider Museometrie. Hij en zijn team opereren vanuit locaties in Amsterdam, Rijswijk en Amersfoort. Bergevoet: ‘We willen het team op afstand laten functioneren en toch goed contact houden. Onze skype-vergaderingen werken wat dat betreft perfect. Misschien wel beter dan traditioneel. De dynamiek is rustig en gecontroleerd. Je moet elkaar laten uitpraten, anders wordt het een bende.'

Hele kantoor op de iPad
Bergevoet en zijn directe collega's hebben allemaal een iPad gekregen. Daardoor hebben ze altijd en overal alle (mail)bestanden, formats en formulieren bij zich, zeg maar: het hele kantoor. Het werkt supersnel, stelt Bergevoet. Hij maakt afspraken terwijl hij onderweg is en kan makkelijker dan ooit meerdere projecten tegelijk managen.

Het Nieuwe Leren
De nieuwe leervormen in de pilot werken heel prettig, vindt Bergevoet. ‘Stel je hebt nog nooit een project-startup gedaan en wilt weten hoe je dat aanpakt. In het e-learning center vind je filmpjes over ervaringen van collega's. Je bekijkt zo'n filmpje van drie minuten en kunt aan de slag. Je hoeft geen managementboek meer te lezen. Het werkt plezierig, ik kan niet anders zeggen.'

Modern pand
En dat allemaal in een hypermodern pand in Amersfoort met  vergaderruimtes, concentratieruimtes en ontmoetingsplekken. Straks heeft niemand meer een vast bureau.

Meer initiatieven door vrijheid
Konijnenbelt is benieuwd hoe de medewerkers zich in de ruimtes gaan gedragen. Ze gebruikt de term behaviour: ‘We laten het gewoon gebeuren en kijken wel hoe we Het Nieuwe Werken op de behaviour kunnen laten aansluiten. Dat is een fascinerend proces. Als je mensen de ruimte geeft, worden ze volgens mij actiever. Ze gaan nieuwe initiatieven nemen, elkaar uit zichzelf opzoeken en kennis delen. Dat is de energie waar deze tijd om vraagt.'

Samenvatting van het artikel ‘Kijk wat ik kan' uit het aprilnummer van Gids Voor Personeelsmanagement, 2012.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels