nieuws

Minder klachten over financiële instellingen

Geen categorie

Consumenten hebben vorig jaar twaalf procent minder klachten over financiële instellingen ingediend bij het financiële klachteninstituut Kifid dan in 2010. Dat blijkt uit het jaarverslag van Kifid, dat vandaag is gepubliceerd.

Het aantal klachten liep terug van 7.347 tot 6.450. De daling komt volgens Kifid doordat banken, verzekeraars en andere financiële dienstverleners hun eigen klachtenbehandeling hebben verbeterd. Ook begint het effect van de bankencrisis weg te ebben. In 2009, op het hoogtepunt van die crisis, kwam er een recordaantal van 7818 klachten binnen.

Gunstig resultaat
Klachten kunnen bij Kifid worden ingediend bij de ombudsman, bij de geschillencommissie en bij de commissie van beroep. Volgens het jaarverslag bereikte de ombudsman in 33 procent van de gevallen een gunstig resultaat voor de consument. Bij de geschillencommissie ligt dit aantal op circa veertig procent van de zaken die tijdens een zitting worden behandeld. Van het totaal aantal klachten bij Kifid ging dertig procent over schadeverzekeringen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels