nieuws

Asito tijdens bijeenkomst klimaatplein: groen ondernemen is geen luxe

Geen categorie

Waar anders dan in het Geldmuseum in Utrecht werd door vijfentwintig deelnemers, waaronder Asito, kennis gedeeld over het succesvol en versneld vergroenen van Nederland. Naast Asito deelden organisaties als Wageningen Universiteit, Eneco, Van Gansewinkel en TNT Express hun ervaring in het realiseren van marktproposities die tegelijkertijd winstgevend én klimaatvriendelijk zijn. Dat leverde volgens Asito een […]

Waar anders dan in het Geldmuseum in Utrecht werd door vijfentwintig deelnemers, waaronder Asito, kennis gedeeld over het succesvol en versneld vergroenen van Nederland. Naast Asito deelden organisaties als Wageningen Universiteit, Eneco, Van Gansewinkel en TNT Express hun ervaring in het realiseren van marktproposities die tegelijkertijd winstgevend én klimaatvriendelijk zijn.

Dat leverde volgens Asito een "helder en inspirerend slotdocument" met best practises, do's en dont's op. Met als thema ‘de versnelling, strategieën voor duurzame proposities' ging de eerste partnerbijeenkomst van het Klimaatplein vooral in op marktkansen. Vragen als "wat is uniek aan jouw groene propositie?" en "aan welke voorwaarden moet een groene propositie minimaal voldoen om succesvol te zijn?" werden in werkgroepen beantwoord en vervolgens plenair gedeeld. Ook de ruimte die er was om eigen praktijkvoorbeelden met elkaar te bespreken werd als inspirerend beoordeeld.

Marktkansen
Belangrijk is het om je klant te kennen. Welke wensen zijn er en met welke producten of diensten kun je daarop inspelen? Doorvragen en meedenken zijn dan belangrijke eigenschappen. "Neem de klant mee naar een wereld waar groen ondernemen geen luxe is, maar pure noodzaak en maak daarbij inzichtelijk dat planet en profit onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn." Laagdrempeligheid en het bieden van concrete voordelen voor de klant spelen een grote rol. "Laat je klant zien wat het hem oplevert om nú die groene stap te zetten en geef hem de tools om vervolgens zijn klanten weer dat inzicht te bieden".

Medewerkers betrekken
Ook de aandacht voor het enthousiasmeren van medewerkers voor een duurzame propositie mag volgens de deelnemers niet ontbreken. "De gehele organisatie moet begrijpen en voelen waarom het belangrijk  is om de eigen producten én de eigen organisatie te vergroenen. Die betrokkenheid stimuleert dan automatisch het commercieel succes." Om kennisdeling en onderlinge inspiratie mogelijk te blijven maken wordt dit najaar de tweede bijeenkomst voor partners van het Klimaatplein georganiseerd.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels